4 Redenen waarom jij last hebt van zweten door stress - StressPro

4 Redenen waarom jij last hebt van zweten door stress

Zweet jij als gevolg van stress?

Soms kun je ineens beginnen te zweten. Zonder duidelijke reden. Je zit gewoon in je stoel en het klamme zweet breekt uit. Hoe komt dat toch?

Iedereen heeft hier weleens last van. Merk je dat je regelmatig last hebt van zweten zonder duidelijke oorzaak? Dan kan dat een teken zijn van zweten door stress.

Laten we eens kijken naar de verschillende oorzaken van zweten voordat we overhaast conclusies trekken en wat is eigenlijk het nut van zweet?

TIP: Zweet jij enorm veel als gevolg van stress? Download Het Grote Stress Handboek en ontdek direct hoe je de stress in jouw leven kunt verminderen.

Waarom zweten we?

Zweten heeft als doel om de lichaamstemperatuur op peil te houden en warmte van het menselijk lichaam te onttrekken. Rondom de vele zweetcellen in je lichaam liggen spiercellen die het water naar buiten knijpen. Het laagje zweet verdampt waardoor de huid afkoelt. Hiermee kan je lichaam voorkomen dat je oververhit raakt. Een mens heeft over zijn hele lichaam zweetklieren, maar de meeste zitten in de handen, voeten en oksels.

Zweet bestaat voor een groot gedeelte uit water en zout, maar ook andere stoffen zijn aanwezig, zoals orthocresol en paracresol.

zweten door stress

Zweetklieren

Je lichaam heeft bovendien twee verschillende soorten zweetklieren:

  • Apocriene klieren
  • Eccriene klieren

Als je last hebt van zweten als gevolg van stress wordt het zweet geproduceerd door de apocriene klieren. Dit zijn de grotere klieren in je oksels en liezen.

Hoeveel zweet een mens gemiddeld?

Per 24 uur verlies je als mens gemiddeld tussen de 100 en 8000 ml zweet. Uiteraard is dit afhankelijk van omstandigheden, zoals het weer en of je hebt gesport of lichamelijke inspanning hebt geleverd.

De boosdoeners: oorzaken van zweten

Zoals je hierboven hebt gelezen is zweten dus erg normaal. Zonder te zweten zou je koken van de hitte. Het is dus maar goed dat je als mens kan zweten.

Hieronder volgen de oorzaken die aanleiding kunnen geven tot zweten:

  • Bij fysieke inspanning
  • Koorts
  • Door stress
  • Als het warm is
  • Als gevolg van het drinken van alcohol
  • Als gevolg van het eten van pittig of gekruid eten

Bonus: Om stress te lijf te gaan heb ik de meest praktische en handigste tips voor je in een eBook gezet – Download Het Grote Stress Handboek (is bovendien volkomen gratis!)

Nachtzweten

Ook is er nog een ‘speciale’ vorm van zweten, namelijk nachtzweten. Dit houdt in dat je overmatig zweet tijdens de nacht. Dit kan natuurlijk voorkomen als gevolg van een te warme deken, of als het erg warm is tijdens een zomernacht. Maar er zijn nog meer oorzaken, zoals nachtzweten als gevolg van infecties, medicijnen, een te lage bloedsuikerspiegel, hormonale aandoeningen of slaapapneu.

zweten gedurende de nacht

Zweten door stress: 4 redenen

Dus één van de oorzaken van zweten is stress. Maar hoe komt dat nou? Soms kan je zelfs als je stilzit enorm gaan zweten als gevolg van stress.

Hieronder volgen vier redenen waarom jij last hebt van zweten door stress:

Je bent emotioneel geprikkeld

Zweet als gevolg van stress ontstaat dus eigenlijk als gevolg van emotionele prikkel. Iets raakt je en je ervaart dit als nadelig of zelfs gevaarlijk, waardoor de stressrespons wordt geactiveerd.

Als je veel last hebt van zweten door stress is het een goed idee om te inventariseren waar je stress door ervaart. Kun je die dingen vermijden of verminderen? Of kun je jouw perceptie bijstellen, zodat je die zaken als minder stressvol ervaart?

Je vertoont in stresssituaties vaak een sterke “vecht of vlucht”-reactie

Iemand die veel zweet als gevolg van een stressvolle situatie heeft mogelijk een sterke “vecht of vlucht”-reactie. Dat is de eerder benoemde stressrespons. In potentieel gevaarlijke situaties willen zowel mensen als dieren zich uit de voeten maken, of terugvechten.

In het dierenrijk is dit vaak een kwestie van leven of dood: als de gazelle niet op tijd wegvlucht van de uitgehongerde cheeta is hij er geweest. Voor de gazelle is dus een sterke stressrespons een enorm voordeel om te overleven.

Maar je snapt dat je daar als mens weinig aan hebt, we hoeven niet weg te vluchten van roofdieren of terug te vechten.

Je kan moeilijk kalm blijven

Eén van de dingen die je kan doen is om proberen kalm te blijven. Makkelijker gezegd dan gedaan, hoor ik je denken.

Enkele manieren om kalm te blijven in stressvolle situaties is door te letten op je ademhaling en deze ongeveer tien seconden te volgen. Eventueel kun je wat extra concentreren op je uitademing en bewust wat langer uitademen. Een paar keer bewust diep in- en uitademen helpt ook.

Eventueel kun je ook andere mindfulness oefeningen uitvoeren om de baas te blijven over je emoties.

Je drinkt teveel koffie

Tot op de dag van vandaag heb ik nog steeds dezelfde regel als waar ik jaren geleden mee begon: elke laatste week van de maand drink ik geen koffie. Geen druppel.

Ik merk aan mijzelf dat ik van teveel cafeïne een opgejaagd en lichtelijk nerveus gevoel kan krijgen. Bovendien wil ik mij niet afhankelijk voelen van koffie in de ochtend om wakker te worden.

Wellicht dat koffie jou ook op de zenuwen werkt? Koffie kan de stressrespons versterken. Je hartslag gaat omhoog en je bent meer alert.

Het is geen goed idee om koffie te drinken als je last hebt van overmatig zweten door stress. Probeer daarom eens je koffie-inname te beperken en probeer – net als mij – elke laatste week van de maand “koffie-vrij” te gaan.

Download gratis Het Grote Stress Handboek

De bovenstaande tips kunnen nuttig zijn, maar soms is er meer aan de hand. Stress verminderen kan lastig zijn, zeker als je te maken hebt met je eigen overtuigingen, automatismen en bepaalde gedragingen. Om je op weg te helpen heb ik een digitaal boek voor je:

Het Grote Stress Handboek.

Je kan dit gratis eBook direct downloaden en lezen over allerlei tips en theorie omtrent stress. Het is een aardig dik boek, zo rond de 100 bladzijdes, maar je hoeft natuurlijk niet alles te lezen. Het is opgedeeld in hoofdstukken en categorieën, zodat je eenvoudig op kan zoeken wat je kan doen om jouw stressproblemen te verminderen.

Download hier gratis Het Grote Stress Handboek.

Sander Touw | StressPro

Sander Touw | StressPro Als Stress Coach weet ik als geen ander wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verminderen van jouw stressgerelateerde klachten. | GRATIS EBOOK |

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: