Je zorgen maken is niet zo nuttig als je denkt - StressPro

Je zorgen maken is niet zo nuttig als je denkt

Je zorgen maken heeft geen zin

Je zorgen maken. Iedereen doet het wel eens. Maar wat is er nou het nut van? In dit artikel bespreek ik met je waarom zorgen maken zinloos is en geef ik je praktische handvatten en tips zodat jij je minder druk maakt. 

Zorgen maken is zinloos

Het is zinloos om je zorgen te maken. Je bereikt er namelijk niets mee en je versterkt een negatieve emotie. Piekeren, tobben en malen over bepaalde gedachtes zijn allemaal net zo erg. Je bereikt er niks mee.

Het kost veel tijd om je zorgen te maken. Denk maar eens aan wat je met al die tijd had kunnen doen. Elke keer dat jij in pieker-modus gaat blijf je waarschijnlijk daar een tijd in hangen, voor veel mensen is dat zo. Besteed die tijd liever aan positieve dingen in het leven. Daar geniet je tenminste van.

Je bereikt er niks mee. Je druk maken om het verleden of de toekomst is net zo zinloos als mopperen en klagen. Je laat duidelijk merken dat je het niet eens bent met de verwachte of huidige situatie, maar je onderneemt zelf geen stappen om iets te veranderen. Een passieve houding weerhoudt je ervan om actie te ondernemen.

Je versterkt negatieve emoties door je zorgen te maken. Je legt nog meer aandacht op datgeen wat je dwarszit. Hierdoor wordt het nog groter en overweldigender. Want, “where attention goes energy flows”. Hoe minder tijd en aandacht je aan jouw zorgen besteed, des te minder krijgen die dingen je in de greep.

Ik wil niet zeggen dat jouw zorgen ongegrond zijn. Ik wil je alleen helpen om een effectievere manier te bieden om met zorgen om te gaan. Ik denk dat we het wel met elkaar over eens zijn dat zorgen maken een ineffectieve manier is om met problemen om te gaan. Wat kan je dan beter doen?

Praktische handvatten om minder zorgen te maken

Hier volgen een aantal handige tips die jij zo kan gebruiken om minder zorgen toe te laten in jouw leven.

    1. Schrijf al je zorgen op papier. Door ze op papier te zetten creëer je meer ruimte in je hoofd. Bovendien, alles wat op papier staat kan je brein makkelijker loslaten. Dus dit werkt ook mooi tegen piekerende gedachten die vaak terugkomen.
    2. Verdeel je zorgen in twee categorieën: binnen mijn invloed en buiten mijn invloed. Plaats al je zorgen waar je zelf invloed op heb in de categorie ‘binnen mijn invloed’. Alle zorgen waar je niks aan kan doen plaats je in ‘buiten mijn invloed’. Bekijk nu de lijst met zorgen waar je invloed op hebt. Wat is bij elke zorg een eerste stap die je kan zetten?
    3. Zet die eerste stap. Alle begin is moeilijk. Als je nu een eerste stap zet wordt het daarna alleen maar makkelijker. Kies vandaag één zorg van je lijst en voer de eerste stap uit.
    4. Zet de tweede stap. Dat viel best mee he? Zet op de dag erna de tweede stap.
    5. Zet de derde stap. Je snapt het nu wel. Zo gaat het door tot deze zorg is weggenomen. Vervolgens pak je je lijst er weer bij en werk je aan je volgende zorg.

Word proactief

Ik hamer heel erg op een assertieve, proactieve houding. Voor veel mensen het aanleren van zo’n houding enorm lastig. Desondanks doe ik mijn best om iedereen te helpen zo in het leven te staan. Je kan dan simpelweg zoveel meer genieten. Je kan veel effectiever communiceren met anderen en betere relaties aangaan.

Als je proactief in het leven staat zul je zelf de eerste stap zetten. Je zal niet langer passief toezien hoe alles jou overkomt. Je hebt immers zelf de regie over het leven. Wist je dat – over het algemeen – we ruim 90% van ons leven kunnen beïnvloeden? En toch richt bij iedereen zich op die 10% die ons overvalt.

Herken jij jezelf hierin? Hoe sta jij in het leven?

Ik wil je echt op het hart drukken dat jij de regie over jouw leven hebt. Het is hoog tijd om zelf de verantwoordelijkheid voor je leven op je te nemen. Jouw gezondheid. Jouw geluk. Het ligt allemaal in jouw handen. Jij hebt zelf de kracht en invloed om jouw leven te sturen zoals je wilt. Immers, als jij niet bepaalde keuzes maakt worden ze op den duur voor je gemaakt. Is dat wat je wilt?

Afsluitend deel ik graag nog een aantal tips met je om je proactieve houding te versterken:

  • Wees moedig. Soms moet je lef hebben in het leven. Weet je niet zeker hoe iets uitpakt? Ga er gewoon mee door en biedt – indien nodig – achteraf excuses aan. Het heeft geen zin om 100 keer vooraf toestemming te vragen. Liever doe je 99 keer je ding en moet je 1 keer om vergiffenis vragen.  
  • Mediteer en doe aan mindfulness. Meditatie en mindfulness zijn enorm krachtig om meer op jezelf te vertrouwen. Het helpt je minder reactief en meer proactief te zijn. Alles is constant in beweging. En je kan zelf die beweging sturen.
  • Vertrouw op je gevoel. Durf fouten te maken. Durf nieuwe dingen te doen. Luister niet naar je angsten.
  • Bereid je voor op het ergste maar ga uit van het beste. Deze regel komt uit het Stoïcisme. Sommige dingen in het leven heb je niet voor het zeggen. Bereid je erop voor, maar blijf er niet in hangen.
  • Neem verantwoordelijkheid voor je eigen problemen. Er is niemand anders die verantwoordelijk is voor jouw leven. Dat voorrecht is aan jou toegekend. Maak wat moois van je leven, kies voor geluk.

Succes met een leven zonder zorgen en een meer proactieve houding!

Laat hieronder in het commentaar weten wat jij doet om zorgen maken te stoppen.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: