Wat is ontspanning? 3 Tips om optimaal tot rust te komen - StressPro

Wat is ontspanning? 3 Tips om optimaal tot rust te komen

Weet jij wat ontspanning is?

Wat is ontspanning? Ontspanning is het tegenovergestelde van spanning. Ontspanning is tot rust komen en weer opladen. Ontspanning is kalmte en rust. Ontspanning is genieten. Maar helaas is ontspannen vaak moeilijk. Je leeft waarschijnlijk een gejaagd leven, vol verplichtingen en spanningen. In dit artikel deel ik 3 tips met je, waarmee je optimaal tot rust kan komen. 

Wat is ontspanning?

Zoals hierboven beschreven is ontspanning een heleboel dingen.

Maar het allerbelangrijkste: ontspanning is noodzakelijk. Geen mens kan leven zonder ontspannen. Vroeg of laat heeft ieder mens tijd nodig om weer op te laden. Om te herstellen. Om bij te komen.

Ontspanning helpt je om je stress te overwinnen. Door te ontspannen wordt je rustig en gelukkig.

Wat is ontspanning? Het is noodzakelijk.

Vandaag de dag komt er zoveel op je af. Het leven is gehaast en druk. Je hebt waarschijnlijk allerlei verplichtingen en wilt aan verwachtingen van anderen voldoen. Daarnaast moet je elke dag weer ontzettend veel keuzes maken. Door te ontspannen kan je zowel je lichaam als je geest weer opladen.

Ontspanning is een natuurlijk proces. Het hoort erbij. Overdag ben je actief en ‘s nachts rust je weer uit. Op kantoor werk je en thuis ontspan je. Dat laatste is overigens makkelijker gezegd dan gedaan. Kom jij ontspannen en relaxed thuis na een dag op kantoor? Zo niet, dan kunnen onderstaande tips je helpen om te ontspannen.

TIP: Heb jij moeite met ontspanning? Download dan direct Het Grote Stress Handboek.

Is ontspanning een keuze?

Is ontspanning iets waar je bewust voor kiest? Kan je een ‘knop’ omzetten waarmee je een ontspannen, relaxte houding aanneemt?

Was het maar zo simpel.

Desondanks is ontspanning zeker iets waar je bewust voor kan (en moet) kiezen. Alleen als jij je ertoe zet om te ontspannen kun je ontspannen. Dat klinkt tegenstrijdig, maar er is een klein beetje moeite nodig om te kunnen relaxen. Je moet namelijk je oude gewoontes en patronen loslaten. Laat je gehaaste, gejaagde leven voor een paar minuten per dag voor wat het is en geniet van het moment.

Bewust even relaxen of noodgedwongen ontspanning?

Ontspannen is fijn omdat je er een goed gevoel van krijgt. Je kan het doen als je er zin in hebt, gewoon even je hoofd leegmaken of uitwaaien op het strand. Het wordt een ander verhaal als je moet ontspannen. Dan voelt ontspanning opeens als een taak, als een moeilijke opdracht die voltooid moet worden. Dit veroorzaakt vaak juist meer spanning.

Hoe kan je voorkomen dat ontspanning nodig is? Er zijn genoeg mensen die noodgedwongen moeten ontspannen. Als zij zelf hun rust niet pakken dan zorgt het lichaam daar wel voor, denk maar aan overspannenheid of een burn-out. Je lichaam dwingt je op die manier om even stil te staan.

Voel jij je aangesproken door bovenstaande tekst? Ben jij iemand die niet van ophouden weet en tot in de late uurtjes doorwerkt? Dat is erg bewonderenswaardig en zeker een goede eigenschap. Maar denk ook aan jezelf. Pak af en toe je rust en gun jezelf wat tijd om weer op te laden. Het is niet lui of egoïstisch om af en toe te ontspannen en even aan jezelf te denken. Als je door blijft gaan eindig je met een burn-out, en wat levert dat je op? Dus gun jezelf wat rust.

Pak elke dag even een momentje om te ontspannen. Wat ik je aanraad is om even je hoofd leeg te maken zodra je thuis komt, of nog beter om alvast je gedachten te verzetten als je onderweg naar huis bent. Laat het werk voor wat het is, tijd om aan iets anders te denken. Als ik thuiskom praat ik soms even over het werk en dan schakelen we over naar het avondeten en gaan we relaxed de avond tegemoet. Het kan helpen om sommige dingen af te sluiten, zoals een hectische werkdag. Praat erover met iemand en laat het dan rusten. Het doet je geen goed om hierover te blijven denken.

Heb je moeite met ontspannen? Lees dan vooral onderstaande tips zodat ook jij regelmatig kan ontspannen.

3 Tips voor optimale ontspanning

In dit artikel wil ik graag 3 tips met je delen die jij direct kan toepassen in je leven zodat je lekker kan ontspannen. Ontspanning is noodzakelijk, zelfs al vind je het moeilijk om ‘niks’ te doen. Het is toch echt nodig.

#1. Lichamelijke ontspanning, iets intsensiefs te doen

Je lichaam komt tot rust door een goede doorbloeding. Door een goede doorbloeding komt er namelijk meer zuurstof in de cellen en kunnen afvalstoffen worden afgevoerd. Daarvan komt je lichaam tot rust.

Je kan de doorbloeding van je lichaam stimuleren door te bewegen. Fietsen, hardlopen, wandelen, fitnessen, sporten, het helpt allemaal. Zelf houd ik ervan om ‘s avonds een uur te fitnessen om mijn hoofd leeg te maken en mijn lichaam af te matten. Ik kom moe, maar voldaan, weer thuis van de sportschool.

Warmte helpt ook om je lichaam te ontspannen. Als het warm is zetten je bloedvaten uit, waardoor je lichaam makkelijker bloed rond kan pompen. Neem een warm bad of douche, bezoek de sauna of ga onder de zonnebank liggen. Het helpt allemaal om je lichaam te ontspannen.

Een andere optie is een massage. Massages helpen met de doorbloeding van spieren en weefsel. Hierdoor kan een massage erg ontspannend zijn.

#2. Geestelijke ontspanning door afleiding

Bij de vraag ‘Wat is ontspanning?’ denk je waarschijnlijk niet meteen aan geestelijke ontspanning. Toch is juist deze vorm van ontspanning enorm belangrijk. Als kenniswerker wordt er elke dag veel van je ge-eist. Je maakt veel keuzes en komt regelmatig onder druk te staan. Geestelijke ontspanning is van vitaal belang om geestelijke vermoeidheid te voorkomen.

Wat voor mij erg goed werkt is het leegmaken van mijn hoofd. Ik ga graag sporten om mijn hoofd leeg te maken. Ook maak ik gebruik van Evernote om notities, ideeën en aantekeningen op te slaan. Ik kan hierdoor mijn gedachten als het ware op papier zetten. Dan hoef ik niet alles te onthouden. Dat scheelt een boel. Door je gedachten als het ware te ‘externaliseren’ kan je orde creëren in je hoofd. Dat schept een hoop rust en creëert dus geestelijke ontspanning.

Geestelijke ontspanning kun je ook krijgen door tijd door te brengen met je partner, vrienden of familie. Bovendien werkt knuffelen erg goed om te ontspannen. Er komen dan hormonen vrij waar je ontspannen en gelukkig van wordt.

#3. Ontspanning door creativiteit

Tot slot kan je ook ontspannen door je met creativiteit bezig te houden. Luisteren naar muziek kan erg ontspannend zijn. Je kan afdwalen in je eigen fantasie en je laten meevoeren door de muziek. Misschien houdt je ervan om te schilderen of schetsen. Of misschien houd je van schrijven, net als ik.

Schrijven is voor mij een grote bron van ontspanning, omdat ik mijn gedachten op papier kan zetten én om ik op die manier iets ‘moois’ kan maken. Ongetwijfeld heb jij ook een hobby die iets met creativiteit te maken heeft. Benut die hobby om lekker te ontspannen.

Wil je graag nog meer manieren ontdekken voor directe ontspanning? Download gratis mijn eBook voor praktische oefeningen en technieken om te ontspannen.

Ontspanning in jouw leven

Hopelijk helpen bovenstaande tips je om meer ontspanning in je leven te krijgen. Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om in je leven te ontspannen. Juist als je erg druk en gestrest bent is het lastig om te ontspannen.

Bekijk vooral dit artikel over ontspanningsoefeningen om een nog relaxter leven te leiden. Als je wilt ontspannen voor het slapen gaan, lees je ook dit artikel over ontspanning voor het slapen gaan.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: