Vier concentratie tips voor superfocus - StressPro

Vier concentratie tips voor superfocus

concentratie-tips-focus

Concentreren is lastig. Voor sommigen des te meer als ze onder druk staan of stress ervaren. Met deze vier concentratie tips krijg ook jij een superfocus.

Concentratie tips kunnen je helpen om inzicht te krijgen in nieuwe dingen die je eens kan testen. Ik moet zeggen, zelf was ik ook altijd snel afgeleid. Ik had een korte concentratieboog. Hoe ouder ik werd hoe beter ik mij kon concentreren. Dit kwam met name door de dingen die ik gaandeweg tegenkwam. Zo ben ik een fervent time manager, waarvoor ik Getting Things Done hanteer. Deze methode draait onder andere om het leegmaken van je hoofd, zodat je optimale bandbreedte hebt om creatief en innovatief bezig te zijn. Stukje bij beetje leerde ik mijzelf aan hoe ik mijn persoonlijke effectiviteit kon verhogen en dit deed ik vooral door mijn focus en concentratie te verbeteren.

Ik heb hieronder de vier meest belangrijke concentratie tips genoteerd. Dit zijn de vier bouwstenen, om het zo te noemen, die mij hebben geholpen om meer focus aan te brengen. Ik hoop dat ook jij ze kunt gebruiken om je concentratie te verbeteren, wat je persoonlijke effectiviteit ten goede zal komen.

Tip 1: Mind Sweep

Een onrustige geest heeft veel afleidingen. Als je moeite hebt met concentreren is dit vaak omdat er veel in je hoofd omgaat, of omdat er om je heen veel gebeurd. Om je hoofd leeg te maken kan je een mind sweep uitvoeren. Dit houdt in dat je alles dat je moet doen, zowel privé als zakelijk, op papier zet. Het belangrijkste is hier het externaliseren van wat nu in je hoofd – intern – zit.

Als je nog nooit een mind sweep hebt uitgevoerd zal je versteld staan van de rustgevende effecten. Het helpt echt enorm om op papier te zetten wat je allemaal nog moet doen. Je hoeft het dan niet langer te onthouden, dus kan je veel meer focussen op de taak die je wilt gaan uitvoeren.

Ik raad aan om de mind sweep op een rustige dag in het weekend uit te voeren. Neem er zeker een paar uur de tijd voor, zolang als je nodig hebt. En begin gewoon met schrijven. Gaandeweg zullen je allemaal dingen te binnen schieten, die je ook noteert. Het kan ook helpen om rond te lopen door je huis, zodat je losse papiertjes, notities of bonnetjes tegenkomt waar je misschien nog iets mee moet doen. Zet het allemaal op papier.

Als je liever je to-do’s uittypt raad ik je Evernote aan. Dit gratis programma gebruik ik zelf ook.

Tip 2: Stel prioriteiten

Stap twee is het stellen van prioriteiten. Zodra je alles op papier hebt gezet herken je vast wel wat de belangrijkste dingen zijn om nu te doen. Focus je hierop. Ga er echt voor zitten en erken dat dit de belangrijkste dingen zijn. Als je geen doelen stelt zal je rusteloos worden. Je bent met het ene bezig terwijl je nadenkt over het andere. Dit komt omdat alles even belangrijk voelt, maar dat is dus helemaal niet waar.

Je hebt vast weleens een dag gehad dat je met van alles in de weer was: e-mails beantwoorden, telefoontjes afhandelen en meetings bijwonen. Aan het einde van de dag voelt het alsof je enorm veel hebt gedaan, maar de belangrijkste dingen zijn blijven liggen. Dus hoe effectief was je nou eigenlijk?

Prioriteiten zijn superbelangrijk in het leven. Je kunt niet alles doen, dus je moet kiezen. En als je hebt gekozen wordt het makkelijker om nee te zeggen tegen andere dingen. Zeg ja tegen de focus die je nodig hebt voor de belangrijkste dingen.

Tip 3: Werk in blokken van tijd

Heb jij last van uitstelgedrag? Ik soms wel.

De oplossing:

Werk in blokken van tijd.

Geef jezelf een beperkte tijd om de opdracht te voltooien en je zal zien dat je veel productiever bent. Als je geen deadline hebt zal je alle tijd die je kan gebruiken gaan gebruiken. Dit zorgt er niet per definitie voor dat het eindproduct daadwerkelijk beter wordt. Dus geef jezelf een x aantal minuten om een opdracht te voltooien. Werk tijdens zo’n tijdsblok ook echt maar aan één ding tegelijk. Ga niet lopen multi-tasken.

Het werken in blokken van tijd kan je voor alles toepassen, van het schrijven van een rapport tot en met mail beantwoorden. Zelf beantwoord ik geen mail voor 11.00 uur. Dan geef ik mijzelf 10 minuten tot maximaal een kwartier de tijd om na 11.00 uur mijn mail te beantwoorden. Hiermee dwing ik mijzelf om snel beslissingen te maken en geef ik mijzelf niet de kans om mails te lezen en als onbeantwoord in mijn inbox te laten slingeren. Persoonlijke effectiviteit en productiviteit zijn hier erg bij gebaat. Zodra je al mail hebt beantwoord sluit je Gmail of Outlook weer af en heb je volledige focus om aan de slag te gaan met je volgende taak.

Tip 4: Verminder afleidingen

Een voor de hand liggende tip: verminder en vermijd afleidingen. Als je niet kan concentreren in een drukke ruimte, zoek dan een rustigere plek op. Heb je collega’s die je constant vragen stellen? Ga ergens anders zitten of doe je oordoppen in en luister muziek. Afspraken maken kan hierbij ook helpen. Als jij met je oordoppen in zit kan dat een teken zijn dat je geconcentreerd wilt werken, dus even geen tijd hebt voor vragen of onderbrekingen.

Daarnaast kan je ook jezelf afleiden door gebruik van social media en WhatsApp. Probeer de verleiding van deze afleidingen te weerstaan. Check alleen je Facebook en WhatsApp berichten in de pauze. De rest van je werktijd kan je goed gebruiken om die stapel opdrachten weg te werken.

Ik hoop dat jij met deze concentratie tips net zo geconcentreerd kan werken als dat ik inmiddels kan. Doe een mind sweep, stel prioriteiten en ga er goed voor zitten. Werk eerst aan je belangrijkste opdracht. Doe slechts één ding tegelijk, ga niet multi-tasken. Binnen de kortste keren heb je meer concentratie en verbeter je je persoonlijke effectiviteit.


Time mastery - meester over eigen tijd en prioriteit
Heb jij moeite met deadlines? Wil je meer tijd ‘creëeren’? Koop het eBook ‘Time Mastery – Meester over eigen tijd en prioriteit’ voor diepgaande theorie, praktische tips en handige oefeningen.

Sander Touw | StressPro

Sander Touw | StressPro Als Stress Coach weet ik als geen ander wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verminderen van jouw stressgerelateerde klachten. | GRATIS EBOOK |

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: