Tot bezinning komen (+4 tips) | StressPro

Vergeet de drukte en concentreer je op tot bezinning komen

Wat als je je hele leven lang bezig bent om de carrière-ladder te beklimmen en je komt er dan op het laatst achter dat de ladder tegen de verkeerde muur staat?

Tot bezinning komen is iets waar iedereen wat aan heeft. Bovendien hoef je er geen weekend voor in retraite.

Wat is bezinning?

Bezinning is kalmte, meditatie of reflectie. Bezinning betekent dat je stilstaat bij wat belangrijk voor je is.

Druk, druk, druk.

Iedereen is tegenwoordig druk. Druk met werk. Druk met hobby’s. Druk met het huishouden. Druk met de alledaagse dingen.

Hebben we eigenlijk nog wel tijd om even te ontspannen en te reflecteren? Zijn we niet zo opgeslokt door de waan van de dag dat we eigenlijk uit het oog verliezen waar we het allemaal voor doen?

Veel mensen zijn constant maar bezig met meer, meer en meer. We willen meer geld. Een duurder huis. Een luxere auto. We vergelijken de materiele dingen die we hebben met de materiele zaken van een ander. Geld en bezit zijn statussymbolen die inmiddels gelijk staan aan hoeveel je waard bent. Maar is iemand die rijk is dadelijk belangrijker dan iemand die weinig geld heeft?

Natuurlijk niet.

En toch hechten we enorm veel waarde aan geld en andere materiele zaken.

Hoog tijd dus om een inventarisatie te maken van wat echt belangrijk is in jouw leven. Tot bezinning komen bied dé oplossing.

bezinning en reflectie

Wat houdt het eigenlijk in: tot bezinning komen?

Waar ben ik mee bezig?

Waar gaat dit naartoe?

Doe ik nog wat ik leuk vindt en waar ik gelukkig van wordt?

Wil ik dit alles wel?

Je kan tot bezinning komen op retraite of in het klooster. Maar ook gewoon thuis is het mogelijk om je te richten tot jezelf en tot bezinning te komen.

Bezinning heeft als doel om de werkelijk belangrijke zaken in je leven goed te overwegen:

  • Wat is het doel van jouw leven?
  • Wie ben je?
  • Hoe verhoudt je jezelf tot andere mensen?
  • Wat doe jij voor je medemens?

Bezinning helpt om je plaats in deze wereld te bepalen. Het helpt daarbij ook om goed na te denken wat je ultieme doel in het leven is.

Wanneer bezinnen?

Als je leven op rolletjes loopt en je hebt niet het idee dat er wat ontbreekt, waarom zou je dan bezinnen?

Bezinning is in dat geval inderdaad niet erg nodig. Desondanks kent ieder mens een aantal periodes in zijn of haar leven waar bezinning zeker tot zijn recht komt:

  • Net na je afstuderen kan het nuttig zijn om goed na te denken wat je werkelijk wilt. Na je eerste baan kom je er misschien wel achter dat de wereld anders is dan je had verwacht.
  • Na het overlijden van een dierbare kan bezinning helpen om de dingen in het juiste perspectief te plaatsen.
  • Als je te maken hebt met een onverwachte, nare gebeurtenis kan bezinning je leven weer op de rails zeten.
  • Bezinning kan je helpen als je het gevoelt hebt een dagelijkse sleur mee te maken.
  • Je bezinnen helpt om nieuwe energie op te doen en motivatie te vinden.

In de natuur tot bezinning komen

Tot bezinning komen in je eigen huis

Geen zorgen, je hoeft echt niet per sé naar het klooster om tot bezinning te komen. Je kan ook thuis enkele dingen doorvoeren zodat je meer ruimte en rust hebt om tot bezinning te komen.

Tip 1: Even tijd voor jezelf

Tot bezinning komen hoeft niet lastig te zijn, als je elke dag even wat tijd voor jezelf neemt is de eerste stap al gezet. Je kan bijvoorbeeld thuis een kamer of hoekje inrichten waar je jezelf terug kan trekken als je wat tijd voor jezelf wilt.

Wat ontspannen muziek, een kaars en misschien een comfortabel kussen kunnen helpen om hier een echt ontspannende ruimte van te maken. Hier kun je elke dag even terugtrekken om bijvoorbeeld te schrijven, naar ontspannende muziek te luisteren of te mediteren.

Tip 2: Houd een dagboek bij

“Een dagboek?!”

Ja, dat was ook mijn eerste reactie.

Toch helpt het enorm om elke dag even wat dingen op te schrijven. Niet alleen helpt dit om extra focus aan te brengen op je werkelijke doelen in het leven, het helpt ook om stress te verminderen. Door te schrijven over stressvolle gebeurtenissen kun je ze als het ware makkelijker verwerken, wat je nachtrust zeker ten goede komt.

Het helpt ook om te ontdekken waar je nieuwe energie van krijgt en wat je juist met tegenzin doet.

Tip: lees ook mijn artikel over rust in je hoofd.

Stress dagboek bijhouden

Eén van de bekendste dagboeken is het boek ‘Overpeinzingen’ van Marcus Aurelius, die regeerde over het Romeinse Rijk van 161 tot 180. Terwijl hij verwikkelt was in oorlog en politieke intriges hield hij een dagboek bij waarin hij wijze woorden noteerde als het ware om zijn hoofd erbij te houden en de juiste keuzes te maken.

Je hoeft natuurlijk niet elke dag een heel verhaal te schrijven (mag wel), je kan het ook simpel houden.

Wat ik doe is als volgt:

Deze twee vragen beantwoord ik in de ochtend:

Waar ben ik dankbaar voor?

  1. ….
  2. ….

Wat zou vandaag geweldig maken?

Aan het einde van de dag, meestal voordat ik naar bed ga, beantwoord ik deze vragen:

Wat waren de 3 leukste dingen van vandaag?

  1. ….
  2. ….

Hoe kon ik vandaag nog leuker maken?

Deze vragen komen uit de zogeheten “Five Minute Journal”, een dagelijks dagboek gericht op positieve psychologie.

5 Minute Journal

Tip 3: Even helemaal offline

Er zijn diverse succesvolle ondernemers die minstens één dag in het weekend helemaal offline gaan. Ik kan het je zeker aanraden om dit eens te proberen. Niets is zo schreeuwerig als de notificaties van Facebook of nieuwe WhatsApp-meldingen.

Unplug en kom tot rust in de offline wereld.

Neem de tijd om een goed boek te lezen, te mediteren of om iets leuks te ondernemen met het gezin.

Hoe helpt dit om tot bezinning te komen? Doordat je even uit je dagelijkse sleur wordt gehaald en gedwongen wordt om iets anders te doen. Hiermee doorbreek je de bestaande patronen en ontstaat er mentale ruimte voor andere processen.

Even offline, even ontstressen

Tip 4: hoe wil je herinnert worden?

Je bent gewaarschuwd: deze oefening is een beetje morbide.

Doe je ogen dicht en beeld je in: in een grote zaal zijn alle mensen die je kent samen gekomen. Vrienden, familie, collega’s en andere kennissen. Ze staan allemaal om een kist. Een doodskist. Hoe wil je herinnert worden?

En in die kist lig jij.

Je bent overleden en iedereen die je ooit gekend heeft staat om de kist heen. Wat zeggen ze over je? Wat waren je goede kwaliteiten? Welke mindere kanten liet je zien aan deze mensen? Hoe heb je bijgedragen aan het leven van deze mensen? Hoe zal je herinnerd worden door je kinderen? En hoe zullen je kleinkinderen je herinneren?

Misschien kom je tot de conclusie dat je nog werk te verrichten hebt als je werkelijk als een goed mens herinnert wilt worden. Gelukkig dat je daar nu achter komt, voordat het te laat is.

Uiteraard zijn er nog meer dingen die je kan doen om tot bezinning te komen. Het gaat er vooral om dat je de drukte even achter je laat en jezelf de ruimte geeft om na te denken over wat je wilt en waar je heen gaat.

Ik ben persoonlijk erg benieuwd naar de dingen die jij doet om tot bezinning te komen. Laat je het weten in een reactie hieronder?

Sander Touw | StressPro

Sander Touw | StressPro Als Stress Coach weet ik als geen ander wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verminderen van jouw stressgerelateerde klachten. | GRATIS EBOOK |

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: