Herken deze 3 stressverschijnselen voordat het te laat is - StressPro

Herken deze 3 stressverschijnselen voordat het te laat is

stressverschijnselen-signaleren

Herken jij deze 3 stressverschijnselen? Dan is het tijd om snel actie te ondernemen. Laat de stress niet langer je leven beïnvloeden. 

De bekende stressverschijnselen

Bekende stressverschijnselen zijn hartkloppingen, buikpijn en gespannen schouders. Ook vermoeidheid en prikkelbaarheid zijn typische kenmerken van een gestrest persoon. Maar naast deze bekende stressverschijnselen zijn er nog andere kenmerken die je misschien nog niet kende.

Deze minder bekende stressverschijnselen zijn soms vanzelfsprekend. We letten er niet echt op, maar pas als het te laat is en we kijken terug dan zien we de signalen die we allang hadden kunnen herkennen.

Hier volgen ze, de 3 minder bekende stressverschijnselen die je zeker weten tijdig wilt herkennen:

Veel van deze verschijnselen nemen we voor lief. Misschien ben je vanzelf wat chaotisch, dus denk je dat je daardoor geen ruimte in je hoofd hebt. Of je bent altijd al gevoelig geweest voor externe gebeurtenissen, en daarmee verklaar je je stemmingswisselingen. Of je bent altijd al een aanpakker geweest en kan nooit stil zitten, wat verklaart waarom je een opgejaagd gevoel hebt.

Toch zijn deze stressverschijnselen zelden op die manier te verklaren. Vaak zit er veel meer achter. Zorg ervoor dat je tijdig deze kenmerken herkent bij jezelf.

Een opgejaagd gevoel hebben

Heb jij weleens het gevoel dat je opgejaagd wordt? Dat je constant achter de feiten aan rent en nog 101 dingen moet doen?

Ik ken het.

Voordat ik niet erg bewust van mijn stress signalen was nam ik dit opgejaagde gevoel altijd voor lief. Ik dacht dat het hoorde bij hoe ik was. Totdat ik bewust aan de slag ging met het verminderen van stress. Pas toen zag ik hoe ongezond dit gevoel was.

Heb jij een opgejaagd gevoel? Sta dan eens stil voor een moment en stel jezelf de volgende vragen.

  • Ben je altijd al onrustig geweest?
  • Heb je teveel energie, of voel je je onrustig om een andere reden?
  • Heb je een opgejaagd gevoel of voel je je energiek en daardoor rusteloos?

Er zijn namelijk verschillende vormen van een opgejaagd gevoel. Zo kent iedereen vast ook wel dat gevoel dat je krijgt wanneer je iets doet waar je enorm enthousiast over bent. Je  hebt zoveel energie en wordt rusteloos, omdat je er zo enthousiast over bent. Dit is iets anders dan een opgejaagd gevoel.

Een opgejaagd gevoel ontstaat door stress. Doordat de huidige situatie niet overeenkomt met de gewenste situatie. Misschien heb je een opgejaagd gevoel omdat:

  • Je nog zoveel moet doen;
  • Mensen bepaalde verwachtingen van je hebben;
  • Je teveel verplichtingen hebt;
  • Je teveel hooi op je vork hebt genomen.

Wat voor mij erg goed werkte is meditatie. Pas toen ik besefte dat dit opgejaagde gevoel ongezond was besloot ik te gaan mediteren. Inmiddels vind ik het heerlijk om af en toe stil te zitten en simpelweg niks te doen. Dat had ik mij een paar jaar geleden niet kunnen voorstellen!

Geen ruimte in je hoofd hebben

Vraag het maar om de mensen om mij heen. Als je hen zou vragen of ik vergeetachtig bent dan zullen ze waarschijnlijk ja zeggen. Behalve misschien een aantal mensen die mij nog niet zo lang kennen. Want sinds een paar jaar ben ik erg actief met time management. Denk hierbij aan het stellen van prioriteiten en het hanteren van to-do lijsten.

Waarom begin ik hierover vraag je je af?

Omdat de mate waarin je ruimte hebt in je hoofd direct verband houdt met de mate waarin je dingen kan onthouden en de mate van concentratie.

Ik dacht dat ik van nature altijd wat vergeetachtig was. Maar ik was met name vergeetachtig doordat ik last had van een opgejaagd gevoel. Ik wou zoveel onthouden dat ik niets onthield.

Herken je het gevoel van geen ruimte in je hoofd hebben? Het voelt alsof je hoofd vol zit met mist en het is heel lastig om je weg daarin te vinden. Vergis je vooral niet. Het zou zomaar kunnen dat dit komt vanwege de stress en niet ‘omdat je zo bent’.

Je kan meer ruimte in je hoofd maken door dingen op te schrijven. Het brein is enorm slecht in het onthouden van ideeën en gedachtes, je kan veel beter je brein gebruiken om ideeën te genereren en iets anders gebruiken om ze te onthouden. Als je betrouwbare geheugensteuntjes gebruikt zal je merken dat je relaxter en creatiever bent.

Last van stemmingswisselingen

Iedereen weet wel dat als je last hebt van stress dit kan leiden tot overgevoeligheid voor prikkels. Zo zal je sneller prikkelbaar en geïrriteerd zijn. Maar ook hier geldt dat sommige mensen denken dat ze dit van zichzelf al zijn.

Heb jij vaak last van stemmingswisselingen? Heb je vaak dat je het ene moment erg blij kan zijn en dan gebeurt er iets – soms klein – dat je hele dag kan verpesten?

Misschien komt het door de stress in je leven dat je stemmingswisselingen heftiger worden.

Ga eens bij jezelf ten rade:

  • Hoelang heb je al last van stemmingswisselingen? Heb je dit altijd al gehad?
  • Wat voor stemmingswisselingen heb je? Van extreem gelukkig naar extreem ongelukkig? Van normaal naar euforisch? Van normaal naar depressief?

Stress en depressie zijn verbonden met elkaar. Overmatige blootstelling aan stress kan een depressie triggeren. Eén van de symptomen van een depressie is dat je ernstige stemmingswisselingen zal ervaren. Zelfs de kleinste dingen kunnen dan je dag verpesten. Je negatieve emoties kunnen je helemaal naar beneden halen.

Daarom is het zo belangrijk om je stemmingswisselingen in de gaten te houden. Zijn het natuurlijke, goede stemmingswisselingen? Of zijn ze abrupt en veelal negatief?

Samenvattend..

Er zijn dus drie stressverschijnselen die veel mensen voor lief nemen – en dus negeren. Maak niet dezelfde fout en let eens op:

  • of je je opgejaagd voelt en hoe dit kan komen.
  • of je bijna nooit ruimte in je hoofd hebt en of het voelt alsof er een dichte, mentale mist om je hoofd hangt.
  • of je last hebt van stemmingswisselingen die heel abrupt en ongecontroleerd zijn.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: