De 3 Beste Stress Management Technieken - StressPro

De 3 beste stress management technieken

stress management technieken, zoals nee leren zeggen

Wat zijn de beste stress management technieken? In dit artikel bekijken we een aantal zeer krachtige en effectieve manieren om stress te bestrijden. Met deze stress management technieken krijg je weer grip op je leven. 

Tip: Loop niet te lang rond met stress! Download gratis Het Grote Stress Handboek en overwin je stress.

Verkeerde stressmanagement technieken

Iedereen krijgt in zijn of haar leven te maken met stress. Het is dus erg belangrijk om op een goede, gezonde manier met stress om te kunnen gaan. Omgaan met stress noemen we stressmanagement.

Stressmanagement omvat alles wat de maken heeft met het onder controle krijgen van stress. Denk aan dingen als hoe je tegen problemen aan kijkt en je eigen gedachten en emoties controleren.

Helaas zijn er genoeg verkeerde, ongezonde stressmanagement technieken. Veel daarvan hebben we onszelf ooit aangeleerd en we zijn ze blijven gebruiken omdat we geen betere technieken kennen. Denk onder andere aan;

  • Constant bezig willen zijn,
  • Extra lang slapen,
  • Uitstelgedrag,
  • Meer eten,
  • Vermijden van andere mensen.

In dit artikel deel ik een aantal stressmanagement technieken met je die wél werken.

Gezonde stress management technieken

Hieronder volgen een aantal stressmanagement technieken die wel werken. Dit zijn gezondere mechanismen en gewoontes waarmee jij op een constructieve, gezonde manier jouw stress kan overwinnen.

Leren loslaten en accepteren

Eén van de belangrijkste (en moeilijkste) dingen om stress te overwinnen is leren loslaten en leren accepteren. Helaas, het is makkelijker gezegd dan gedaan. Dingen leren loslaten kost vaak veel tijd. Toch kan je deze tijd verkorten.

Denk maar eens aan waarom je iets niet kan loslaten? Misschien ben je bang voor de toekomst en hou je vast aan bepaalde dingen, vanwege de goede dingen? Als je boos blijft is er vaak nog iets dat jouw aandacht heeft. Je bent nog boos vanwege iets of op iemand, en die woede blijf je voelen net zolang totdat dat hoofdstuk is afgesloten.

Het beste om te leren loslaten is je hiervan bewust te zijn. Als je iets niet los kan laten zijn er nog losse eindjes. Je wilt het eerst helemaal afronden voordat je verder kan. Probeer te achterhalen hoe je dit hoofdstuk voor jou kan afsluiten.

Nee leren zeggen

Een andere belangrijke stress management techniek is nee leren zeggen. Als je geen nee kan zeggen zal je snel overspoeld worden door vragen en eisen van anderen. Het is zeker niet egoïstisch om assertief te zijn. Soms moet je voor jezelf opkomen. Als je nooit voor jezelf opkomt dan zal je overspannen thuis komen te zitten. En dan kan je ook niet voor anderen zorgen. Dus eigenlijk is dát egoïstisch. Kies af en toe voor jezelf, zodat jij in balans blijft en je daardoor ook je medemens kan helpen.

Ontspannen

Stress is spanning. Daarom is het belangrijk om momenten van ontspanning in te lassen. Plan het liefst elke dag een moment in waarop je even tot rust kan komen. Dit helpt om je weer op te laden voor de volgende dag. Heb je daar niet elke dag de tijd voor? Neem dan op zijn minst elke week even de gelegenheid om te ontspannen.

Kan je niet ontspannen vanwege de stress? Zoek dan een activiteit uit die je afleid. Dit kan iets zijn als een strandwandeling, of een bezoek aan de sportschool.

Perfectionisme de rug toe keren

Perfectionisme is een grote bron van stress. Als je te hoge eisen stelt aan jezelf kan je nooit aan je verwachtingen voldoen. Bovendien ga je denken dat anderen ook deze onrealistische, hoge eisen stellen. Wat vaak helemaal niet zo is. Wees niet te streng voor jezelf. Je kan ook ambitieus zijn zonder dat je een perfectionist hoeft te zijn. Je kan ook goed werk leveren zonder dat het altijd aan moet voelen alsof het een 10 waard is. Soms is het beter voor de gemoedsrust om iets af te krijgen, dan niks af te maken omdat het nog niet perfect is.

Perfectie bestaat niet. Wat jij perfect vindt is voor de ander misschien niet perfect.

Ongezonde gewoontes analyseren en doorbreken

Door je bewust te zijn van ongezonde gewoontes – zoals te lang aan dingen vasthouden of meer koffie te drinken als je gestrest bent – wordt het makkelijker om te breken met deze gewoontes.

Probeer, zonder te oordelen, je gewoontes onder de loep te leggen. Welke gewoontes zijn constructief en behulpzaam? En welke gewoontes doen meer kwaad dan goed?

Het loont om die gewoontes één voor één te veranderen. Kies een andere manier van denken. Ga voor een andere manier van handelen. Gedragsverandering is niet makkelijk, maar wel mogelijk en bovendien een goede bondgenoot in de strijd tegen stress.

TIP: Direct inzicht in de meest gevaarlijke stress-symptomen? Download dan gratis mijn eBook Het Grote Stress Handboek en pak je stress direct aan.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: