De 4 grootste valkuilen van een people pleaser - StressPro

De 4 grootste valkuilen van een people pleaser

people-pleaser-valkuilen

Ben jij bang dat je teveel voor anderen mensen doet? Je zou een people pleaser kunnen zijn. Lees hier over de grootste valkuilen van de people pleaser en hoe je deze kunt omzeilen. 

Wanneer ben je een people pleaser?

Er is niks mis mee om aan een ander te denken. Maar het wordt een probleem zodra dat constant gebeurd en ten koste gaat van jouw eigen belangen. Een people pleaser, ook wel afgekort tot pleaser, zal dit vast herkennen.

Je bent een people pleaser als je constant anderen in het middelpunt zet. Je wilt het anderen graag naar de zin maken, ten koste van jezelf. Je verloochent hiermee jezelf. Je vergeet je eigen belangen, doelen en dromen.

Het kost enorm veel emotionele energie om het constant anderen naar de zin te maken.

Ervaar jij stress omdat je mensen niet wilt kwetsen of geen ‘nee’ durft te zeggen? Download Het Grote Stress Handboek en ontdek hoe je stress kunt verminderen!

Hoe ontstaat een people pleaser

Er zijn verschillende oorzaken die ertoe kunnen leiden dat je een people pleaser wordt. Meestal is het een gevolg van laag zelfrespect. Je kunt niet tegen het idee dat je alleen door het leven zou moeten en je hebt te weinig zelfvertrouwen om te geloven dat mensen met je om willen gaan. Als gevolg doe je dus alles voor anderen uit de angst dat ze je zullen verlaten. Je doet er alles aan om conflicten of onenigheid te vermijden.

Laag zelfrespect en afhankelijkheid kunnen zijn ontstaan door verschillende factoren. Het kan zijn dat je tijdens je opvoeding te weinig aandacht kreeg voor je eigen behoeften en verlangens.

afhankelijkheid en pleasen van mensen

Ook kun je een overactief ‘super ego’ hebben. Deze term komt uit de psychologie en er wordt mee bedoeld dat je eigen behoeften worden onderdrukt zodat de groep er beter van wordt. Iedereen heeft een super ego, je kan het vergelijken met een innerlijk stemmetje. In het geval van een people pleaser zegt dit stemmetje: “Het is het beste om dat voor een ander te doen, dan kun je een conflict vermijden”, of “Hoeveel moeite kost dat nou echt? Doe het maar gewoon.”

Een groot gevoel van empathie en sensitiviteit kunnen eraan bijdragen dat je dingen doet om mensen te behagen. Het is dan niet zo dat je weinig zelfrespect hebt, maar je voelt je simpelweg teveel verbonden met de emoties en gevoelens van anderen. Je kunt er niet tegen om anderen van streek te maken.

Hoe kun je mensen helpen én toch jezelf niet onder laten sneeuwen? Lees het in Het Grote Stress Handboek.

Wat zijn de voordelen?

Misschien heb je vroeger geleerd dat als je het anderen naar de zin maakt je liefde en geborgenheid terug krijgt. Zodoende is dit in je systeem ingesleten en is het een automatisme geworden. Ook helpt het je met jouw sociale contacten, waarschijnlijk mag iedereen je.

Pleasen kan worden gebruikt om iets van een ander te krijgen. Zoals waardering, bevestiging of aandacht. Ieder mens heeft behoefte aan een vorm van aandacht en waardering. Zeker als je weinig zelfvertrouwen hebt is dit een enorme boost voor de pleaser. Hij of zij krijgt waardering uit de omgeving en voelt zich goed. Langzaamaan ebt dat goede gevoel weg en is een nieuwe boost nodig om het zelfvertrouwen omhoog te houden.

voordelen van people pleasen

Het helpt om conflicten te vermijden. Door confrontaties uit de weg te gaan voorkom je gedoe. Dat is soms makkelijk. Het levert alleen weinig voordeel op als je constant confrontaties uit de weg gaat. Dan heb je nooit de mogelijkheid om ‘nee’ te zeggen of je eigen grenzen aan te geven.

De grootste valkuilen van een people pleaser

Empathie en zorgen voor anderen zijn goede eigenschappen. Maar net als met alles in het leven is teveel van iets nooit goed. Teveel empathie of te weinig zelfvertrouwen kunnen ervoor zorgen dat jij keer op keer dingen doet voor een ander, ten koste van jezelf.

1. Je zegt niet wat je werkelijk wilt zeggen

Doordat je angst hebt dat mensen je zullen verlaten zeg je niet wat je werkelijk denkt. Je doet alles om een conflict te voorkomen. Dus praat je vaak mensen naar de mond. Het lastige is dat mensen niet weten wat ze aan je hebben. Want op den duur zeg je misschien wel ‘ja’, maar doe je ‘nee’. Deze vorm van passief-agressief gedrag komt voor bij people pleasers.

2. Je kan geen ‘nee’ zeggen

Als je constant doet wat anderen vragen vind je het lastig om nee te zeggen. Je omgeving is gewend dat je altijd ja zegt, dus zij zullen raar staan te kijken als je een keer voor jezelf opkomt. Jij kan hierdoor denken dat jouw gedrag niet normaal is en zegt dus de volgende keer toch maar weer braaf ja.

3. Anderen bepalen wat jij doet, doordat je dat laat gebeuren.

Omdat je bang bent iemand voor het hoofd te stoten laat je andere mensen voor jou beslissen. Dat is geen goede langetermijn strategie. Zo krijg je nooit wat jij zelf wilt. Je verloochent jezelf. Je schuift je eigen wensen, verlangens en behoeften aan de kant om een ander te behagen.

“Je krijgt wat je tolereert”.
– Tony Robbins

4. Onzekerheid

Veel people pleasers zijn van zichzelf enorm onzeker. Ze hebben weinig zelfvertrouwen en voeden zich dus met aanmoedigingen en bevestigingen die zij krijgen uit de omgeving. Het probleem hiermee is dat mensen op den duur bepaalde dingen die jij voor ze doet als vanzelfsprekend gaan beschouwen. Vanaf dan krijg je minder waardering en bevestiging van hen. Dit leidt tot minder zelfvertrouwen, waardoor je een rottig gevoel krijgt. Dus wat doe je dan:  je zoekt nog meer mensen die je kan pleasen om wél dat goede gevoel te krijgen. Ook dit is geen tactiek die op de lange termijn werkt.

Onzekerheid en please gedrag vertonen

Jezelf omvormen van pleaser tot individu

Het is lastig om je oude patronen los te laten. Je gedrag als pleaser zit diep ingesleten. Een flinke gedragsverandering is vereist.

1. Weg met bescheidenheid

Zeg maar dag tegen je bescheidenheid. Het is tijd om voor jezelf op te komen. Als iemand je complimenteert met iets, accepteer dat compliment en wuif het niet weg. Zeg geen dingen als “Ach, het was makkelijker dan gedacht.” of “Ik had wat geluk.” Ondermijn je zelfvertrouwen niet door je succes aan iemand of iets anders toe te kennen.

2. Erken wie je bent

Je kunt niet veranderen als je denkt dat je perfect bent. Erken dus wie je bent. Ieder mens heeft gebreken of gebieden waar hij of zij aan wilt werken.

Erken je behoefte aan bevestiging en goedkeuring. Weet dat je het moeilijk vind om mensen af te wijzen. Maar erken vooral ook je eigen behoeften en wat dat jou oplevert. Zorg voor een gezonde balans tussen voor jezelf en voor anderen zorgen.

Als je iets voor een ander doet, vraag je dan af of dit jou ook helpt. Hoe wordt jij er beter van?

Grenzen stellen en voor jezelf opkomen

3. Wat neem jij als vanzelfsprekend aan?

Wat doe jij allemaal voor een ander wat je inmiddels als vanzelfsprekend beschouwd? Neem eens goed de dingen onder een loep die je voor een ander doet. Is het wel zo vanzelfsprekend dat jij dit doet? Is het wel aan jou om dit op te lossen?

4. Je kunt niet iedereen te vriend houden

Zo zit het leven eenmaal in elkaar. Als je iedereen te vriend wilt houden gaat dit ten koste van jezelf. Is dat wat je wilt?

Je kunt niet iedereen te vriend houden. Zo simpel is het. Kies af en toe voor jezelf. Doe dingen voor jezelf. En schroom niet om werkelijk te zeggen wat je ergens van vindt.

Jij hebt net zoveel recht om jezelf hoorbaar te maken als ieder ander mens.

5. Aanvaard je schuldgevoel als je de eerste keer ‘nee’ zegt

Oefen met nee zeggen. De eerste keer dat je volmondig nee zegt zul je waarschijnlijk daarna een schuldgevoel hebben. Aanvaard dat schuldgevoel. Dat is de prijs die je betaald om voor eens en voor altijd van jouw please-gedrag af te komen. Het zal even niet leuk zijn, maar op den duur went je omgeving aan je nieuwe gedrag en zal je schuldgevoel verdwijnen.

6. Stel grenzen

Weet jij waar jouw grenzen liggen? Maak ze kenbaar aan anderen. Vind je het moeilijk om te achterhalen wat jouw grenzen zijn? Maak dan onderstaande zinnen af

  1. Anderen mogen niet….
  2. Om mijzelf, mijn energie en mijn tijd te beschermen mag ik…
  3. Ik heb het recht om…

Stel je grenzen vanuit jezelf. Dus niet “Jij dwingt mij om jou te helpen”, maar “Ik voel mij gedwongen om jou te helpen en dat vind ik geen fijn gevoel.”

grenzen stellen kan je leren

Een andere manier om je grenzen aan te geven is de broken record-techniek. Als een vastlopende grammofoonplaatspeler blijf je hangen en herhaal je jezelf. De kracht van herhaling werkt om jouw grenzen kenbaar te maken. Door jezelf te herhalen gaan mensen inzien dat ze niet voor elkaar krijgen wat ze willen. Op den duur wordt het voor hen makkelijker om bij iemand anders hun zin door te drammen.

7. Vermijd mensen die je willen uitbuiten

Sommige mensen zullen je bewust of onbewust uitbuiten. Ze weten dat jij graag mensen helpt en zullen daar maar wat graag hun eigen voordeel mee doen. Dit soort mensen is het meest lastig om mee om te gaan. Ze weten heel goed op jouw schuldgevoel in te spelen.

Er is eigenlijk maar één oplossing: vermijd dit soort mensen. Zorg dat je zo min mogelijk met deze mensen te maken hebt.

8. Onderzoek je angsten

Zijn je angsten realistisch? Zijn ze echt zo erg als je denkt?

Je bent misschien bang dat niemand je mag, dat iemand je verlaat of dat je helemaal alleen overblijft. Maar hoe realistisch is die angst? Is dat niet een zelf gecreëerde belemmerende overtuiging?

Als de mensen om jou heen niet kunnen aannemen dat jij ook behoeften en verlangens hebt, waarom zou je ze dan überhaupt in je leven willen?

9. Koppel je eigenwaarde los van wat je voor een ander doet

Het is goed om anderen te helpen, maar je moet het niet altijd doen vanwege een gevoel van ‘moeten’. Je bent niet verplicht om een ander te helpen. De bereidheid om anderen te helpen zou vanuit je zelf moeten komen. Het is altijd een keuze, nooit een verplichting. Is een ander helpen uit schuldgevoel of angst oprecht? Zou jij willen dat anderen jou helpen uit schuldgevoel of angst?

Meer tips? Download Het Grote Stress Handboek en ontdek hoe je grenzen kunt aangeven, nee kunt zeggen en hoe je proactiever wordt.

Ook interessant

Lees ook mijn artikel over assertief worden en grenzen stellen.

Bronnen

Website: www.healthguidance.org

Sander Touw | StressPro

Sander Touw | StressPro Als Stress Coach weet ik als geen ander wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verminderen van jouw stressgerelateerde klachten. | GRATIS EBOOK |

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: