Overspannen symptomen, inclusief oplossingen! | StressPro

Overspannen symptomen, inclusief oplossingen!

Overspannen symptomen

In de ideale wereld zou je dagelijkse werk je moeten vervullen van trots. Na een dag hard werken zou je met een voldaan gevoel en met een glimlach thuis moeten komen. Je dagelijkse werk zou je niet uit mogen putten, zowel fysiek als mentaal.

Werk moet een passie zijn dat voor een groot deel vreugde, eigenwaarde, en geluk aan je leven toevoegt. Het moet je een doel geven, je werk moet je energie geven, in plaats van dat het energie kost.

Ok, ok! Voordat je me een verontwaardigd mailtje stuurt, wil ik dit direct even relativeren: Het eerder beschreven scenario klinkt (helaas) voor heel veel mensen onrealistisch en niet haalbaar. Werk is gewoon werk. Werk is wat je moet doen om geld te verdienen, want je zult gewoon de maandelijkse rekeningen moeten betalen, toch?

Nog sterker: Voor velen van jullie die dit artikel nu lezen, is het dagelijkse werk gewoon saai. Het is vermoeiend, je sleept je door de dag, en helemaal uitgeput kom je ’s avonds weer thuis. Niet meer de energie om de avond prettig door te brengen met gezin, vrienden en familie. Niet meer kunnen genieten van alles wat je om je heen gebouwd hebt met die hard verdiende euro’s (allemaal symptomen van overspannen zijn).

Zelf heb ik ook van dit soort banen gehad: Dagelijks uitgeput thuiskomen, op de bank ploffen, en als een zombie de avond voor de tv doorbrengen. Vroeg naar bed, in de hoop dat ik me de volgende dag beter zou voelen. Maar dat was iedere morgen weer ijdele hoop: Ik sleurde mezelf door de dag, telde de uren, de minuten, om mezelf in de avond weer terug te vinden op de bank, waar het hele verhaal weer van voren af aan begint.

Het heeft bij mij lang geduurd voordat ik besefte dat werken niet mijn leven mag dicteren. Je werkt om jezelf te kunnen ontwikkelen, om plezier te hebben, en natuurlijk om te kunnen leven, en beslist niet andersom.

Dus als jij nu de indruk hebt dat je alléén maar leeft om te werken, dan moet je je écht even achter de oren krabben.

Als je even goed nadenkt over hoe kort je leven is, zal het accepteren van een soortgelijke, stressvolle, situatie steeds moeilijker worden. Laten we zeggen dat je nu 45 jaar bent. Hoeveel jaar heb je dan nog te gaan? En hoeveel dagen?

Het mag duidelijk zijn dat het aantal dagen veel meer zal zijn als je een stressvrij leven leidt. Een gezond leven, waarin het leven zélf centraal staat.

Waarom vertel ik dit allemaal? Om je even met de neus op de feiten te drukken dat op het randje van overspannenheid zitten beslist niet het einde van de wereld is. Tenminste, als je er iets aan doet. Doe je niks, dan zal het inderdaad je leven voor altijd beïnvloeden op een negatieve manier.

Zorg er dus voor dat je de symptomen van overspannenheid tijdig herkent, zodat je je leven bij kunt sturen. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor je gezin en je familie.

Bonus: Download voordat je verder leest even Het Grote Stress Handboek, hierin vind je praktische tips en theorie omtrent het verminderen van stress.

Voel jij je overspannen? Check hier de symptomen!

Overspannen symptomen zijn er in allerlei vormen en maten. Hieronder vind je 9 duidelijke symptomen die je vertellen dat er iets aan de hand is. Die je vertellen dat je fysiek en emotioneel roofbouw aan het plegen bent. Afhankelijk van de ernst, zit je op het randje van overspannenheid, of zit je er al middenin. Check de onderstaande symptomen, en onderneem nu actie!

Lijst van overspannen symptomen

Je hebt geen zin meer om naar je werk te gaan

Vroeger was je altijd enthousiast, en was je ’s morgens vaak de eerste op je werk. Even voorbereiden, alles klaarzetten, je wilde dat alles weer perfect zou verlopen. Maar nu voel je je niet alleen hondsmoe als je wakker wordt, je bent ook angstig. Angstig om de dag te beginnen en jezelf te confronteren met (nieuwe) projecten waar je helemaal geen zin aan hebt. Projecten waarvan je weet dat je niet (meer) in staat zult zijn om ze op een goede manier af te maken.

Dit is een heel duidelijk symptoom van emotionele uitputting van je werk. Als je niet meer in staat bent om sowieso al uit je bed te komen om naar je werk te gaan, dan weet je dat er iets mis is.

Je voelt je angstig of onder druk gezet

Terwijl je aan het werk bent, heb je steeds dat kruipende gevoel dat er van alles om je heen gebeurt, maar jij bent (weer) niet op de hoogte. Of je werkt je de hele dag helemaal suf, maar toch haal je nooit de deadline. Die stapel dossiers op je bureau wordt alleen maar groter, ondanks dat je keihard werkt, en zelfs overuren maakt. Ook kun je je onder druk gezet voelen omdat de verwachtingen van je omgeving (baas, leidinggevende, sociale kring) steeds hoger worden.

Jij bent immers altijd degene die ‘alles kan’?

Misschien voel je je overweldigd omdat je meer hooi op je vork hebt dan je in werkelijkheid aankan, en je krijgt niet de ondersteuning die je graag zou willen.
Daarnaast heb je nog steeds geen strategie om meer ‘nee’ te zeggen tegen al die mensen die jou om hulp vragen.

Jij bent toch steeds degene die ‘altijd helpt’?

Je omgeving slurpt al jouw energie op

Als je jezelf niet omringd met mensen die je respecteert en die plezierig zijn om bij je te hebben, dan zul je je zeker ongelukkig voelen. Daarnaast voel je je dan ook continue uitgeput. Geen energie! Geen wonder, want als je je omringd door mensen met negatieve gevoelens, en mensen die al jouw energie opslurpen omdat je steeds op je tenen moet lopen, creëert dit een tsunami van negatieve gevoelens die je hele leven negatief zullen beïnvloeden.

Geen energie meer

Als je bijvoorbeeld een baas hebt die heel lastig is, of als je personeelsleden hebt die niet hun best doen, of als je steeds maar weer te maken hebt met klanten die jou als een voetveeg behandelen, dan ben je genoodzaakt om al je emotionele energie te gebruiken om je in alle bochten te wringen om het iedereen toch naar hun zin te maken. Uiteindelijk zal er geen energie meer over zijn voor jezelf, waardoor depressie en overspannenheid heel dichtbij komen.

Je raakt al je motivatie kwijt

Wanner je emotioneel geen energie meer hebt, dan is er uiteindelijk nog maar weinig in het leven wat je écht op kan winden. Je hebt totaal geen motivatie meer om je te concentreren op projecten en taken. Je kunt alleen nog maar denken aan de mogelijkheid dat je wordt betrapt op je slechte werkprestaties en dat je uiteindelijk je baan zult verliezen.

Zelfs de activiteiten die je ooit zo leuk vond, voelen nu aan als een ‘moetje’. Je voert een constante strijd om deze taken en projecten rond te krijgen. Het gebeurt dan ook steeds vaker dat je je werk niet meer uitmuntend doet, maar meer op het randje van goed en slecht.

Vandaag of morgen zal dit natuurlijk de aandacht trekken van je leidinggevende, en ja – dan kan gebeuren waar je steeds bang voor bent: je baan verliezen!

Je maakt je geen zorgen meer over de kwaliteit

Als je iemand was die altijd het beste van jezelf en van de mensen om je heen eiste, dan is dit symptoom een hele grote rode vlag voor jou.

Natuurlijk kun je je projecten nog steeds afronden, en je omgeving zal nog niet zo veel merken, maar het valt JOU wel op, en merkt steeds meer dat je aan het wegglijden bent.

Je hebt gewoon de energie niet meer om jezelf de dag door te trekken, laat staan dat je kwaliteit kunt leveren.

Je bent vaker ziek, en last van ‘onverklaarbare’ kwaaltjes

Jouw lichaam heeft het wonderbaarlijke vermogen om te onthullen hoe het emotioneel met je gesteld is.

Als je je emotioneel uitgeput voelt, zal je fysieke lichaam reageren met bijvoorbeeld een verzwakt immuunsysteem en lichamelijke symptomen die medisch gezien niet te verklaren zijn. Je kunt letterlijk ziek van stress worden.

Misschien ben je zo uitgeput, dat je regelmatig last hebt van een verkoudheid, last hebt van hoofdpijn of migraine, of misschien wel last hebt van darmproblemen. En wat dacht je van de klassieke stress-gerelateerde aandoening: Een maagzweer.

Ook problemen om in slaap te vallen, of midden in de nacht wakker worden en niet meer in kunnen slapen, zijn duidelijke symptomen van emotionele uitputting.

Overspannen symptomen

Met name door het gebrek aan voldoende slaap, kun je uiteindelijk terechtkomen in een ernstige depressie, een burn-out, of een angststoornis. Dit zal het onmogelijk maken om nog te kunnen werken.

Tip: herken je één of meerdere van de bovenstaande symptomen? Dan is het hoog tijd om aan de slag te gaan om de stress in jouw leven te verminderen. Weet je niet waar te beginnen? Start hier, door Het Grote Stress Handboek te lezen.

Je gezin krijgt de volle lading

Op je werk probeer je, ondanks alles, je projecten goed af te ronden. Je probeert je klanten tevreden te houden, en je bent geforceerd vriendelijk tegen je baas, ook al is deze een grote eikel.

Maar zodra je thuiskomt ben je zo vreselijk opgefokt, dat je stoom af moet blazen: Je partner, je kids, je vrienden. Ze krijgen het allemaal te verduren. Zij krijgen de volle lading frustratie en vermoeidheid over hen heen. Je laat je bedienen door je partner, je eet in stilte, of je praat alléén maar over je ‘waardeloze’ carrière en die prutser van een baas.

Je begint zelf heel duidelijk te merken dat jouw emotionele pijn ook negatieve gevolgen heeft voor de mensen om je heen. De mensen waar je écht om geeft.

Chronische stress, zowel in je werk als privé

Constant stress hebben terwijl je werkt, is al niet goed. Maar als diezelfde stress thuis naadloos doorgaat, heb je écht een probleem.
Thuis zou je vluchthaven moeten zijn, je punt van ontspanning, even alles van je af zetten. Maar dat station ben je al voorbij, en de stress is inmiddels chronisch. Hoezeer je je best ook doet: Je bent niet meer in staat om jezelf te kalmeren en te ontspannen.

Kortom: Je bent altijd op je hoede, altijd gespannen. En met deze ‘vlucht- of vechtreactie’ raak je volledig uitgeput.

Je hoofd is alléén maar gevuld met negatieve gedachten over je werk

Eén van de symptomen van chronische stress en overspannenheid is repetitief denken. Je hersenen zitten zo vol met zorgen, frustraties en woede, dat het rondtolt in je hoofd en er geen ruimte meer is voor andere gedachten.

Als je naar bed gaat denk je aan je werk, als je midden in de nacht wakker wordt, gaan je gedachten weer een loopje met je nemen, en als je ’s morgens wakker wordt is het werk weer het eerste waar je aan denkt.

Herken je jezelf in deze overspannen symptomen?

Komen deze symptomen je bekend voor? Denk jij dat je werk je emotioneel helemaal uitgeput heeft?
Dan heb ik hier een paar belangrijke vragen voor je. Vragen die je jezelf zou moeten stellen om voor jezelf te bepalen wat je moet aanpassen om van dat ‘randje van overspannenheid’ af te komen.

  • Ben je emotioneel uitgeput vanwege een tijdelijke (werk) situatie? Is dit iets wat vanzelf weer over zal gaan, waardoor je alleen maar af hoeft te wachten?
  • Heb je het gevoel dat je een verkeerde baan hebt? Dat je carrière-pad ooit fout gekozen is? Heb je je nog nooit gepassioneerd gevoeld over je werk, maar je kon het toch goed volbrengen zonder al te grote offers te brengen? En nu is de maat vol?
  • Vind je het moeilijk om ‘nee’ te zeggen tegen mensen die jouw hulp nodig hebben? Neem je altijd (te) veel hooi op je vork omdat je mensen niet wilt teleurstellen?
  • Ben jij een perfectionist die altijd voor 120% moet presteren? Heb je het gevoel dat je de taken die je uit moet voeren, niet toe kunt vertrouwen aan anderen?
  • Vind je je werk wél leuk, maar heb je een baas of collega’s die je niet uit kunt staan? Misschien wordt je gepest? Onder druk gezet? Gaat dit binnenkort veranderen? (bijvoorbeeld door pensioen van je leidinggevende?)
  • Heb jij je werk/privé balans ernstig verwaarloosd? Maak je hele lange werkdagen, maar vergeet je te sporten, gezond te eten, of zelfs maar tijd door te brengen met je gezin, familie en vrienden?
  • Geniet je van je huidige werk, maar voel je je niet gewaardeerd? Heb je ontzettend hard en veel gewerkt om jezelf te bewijzen, maar dit wordt niet gezien door je leidinggevende?
  • Is er iets anders in je leven wat aan de basis kan staan van jouw angsten en depressiviteit? Ondermijnt dit jouw energie en motivatie in je dagelijkse activiteiten?

Denk goed na over deze vragen, bespreek ze met je beste vrienden en met je partner, en schrijf de antwoorden op. Ga ook een paar stappen verder en blijf jezelf bij ieder antwoord afvragen: ‘waarom?’

Waarom? Omdat je alleen op deze manier de uiteindelijke oorzaken kunt ontdekken en begrijpen, en dan kun je dus je probleem oplossen door gericht actie te ondernemen.

Overspannen symptomen: de oplossingen!

Als je situatie tijdelijk is:
Dan is de beste tactiek om gewoon af te wachten. Laat wel je vrienden en familie weten dat je tijdens deze periode wel wat extra steun en liefde kunt gebruiken.

Als je geen passie (meer) hebt voor je werk:
Werken zonder passie voor wat je doet, is werken voor je geld. Hoewel niet gemakkelijk, maar probeer een lange termijn plan te bedenken waarin je ander werk zoekt, of creëert, waarin je wél al je passie kwijt kunt.

Als je té veel hooi op je vork neemt:
Als je agenda steeds té vol is, zul je deze uit moeten dunnen. Hoe? Door na te denken over hoe je op een krachtige, maar beleefde, manier ‘nee’ kunt zeggen. Zonder de vragende partij voor het hoofd te stoten of te beledigen. Er zitten gewoon niet meer dan 24 uren in een dag, en je kunt niet alles!

Wees realistisch over hoeveel tijd een taak of een project in beslag neemt, en communiceer dat met de mensen die bij die taak of dat project betrokken zijn. Neem de geplande tijd altijd ruim, want het is achteraf altijd beter om even een pauze te nemen als je taak eerder afgerond is, dan achteraf te moeten melden dat het meer tijd gaat kosten, met alle verschuivingen in je agenda als gevolg.

Niemand is er bij gebaat dat je jezelf uitput in een poging om altijd maar weer ‘superman’ of ’supervrouw’ te zijn.

Als je een perfectionist bent:
Perfectionisten beseffen altijd heel goed dat dit zeer uitputtend kan zijn. Altijd maar weer die eindeloze details die vaak de meeste tijd kosten.
Perfectionisme is in de meeste gevallen een symptoom van een gebrek aan zelfvertrouwen of een laag zelfbeeld. Je hebt de behoefte om jezelf te bewijzen door constant de lat heel hoog te leggen.

Misschien een overweging om eens contact op te nemen met een coach of therapeut om je te helpen om los te komen van deze perfectionistische valkuil. Op deze manier kun je al je energie gebruiken voor de zaken die écht belangrijk zijn!

Als je emotioneel uitgeput raakt door je baas of collega
Als je op het randje van overspannen zit door je baas of (één van je) collega’s, en je kunt daar niets aan veranderen, dan wordt het hoog tijd om naar een andere baan te zoeken.

Waarom zou je kostbare tijd verspillen aan mensen die jou naar een depressie en overspannenheid trekken, terwijl het zo veel anders kan!

Als je je werk leuk vindt, maar je werkt véél te veel
Ok, je vind je werk erg leuk en inspirerend, maar je weet dat je veel te veel uren maakt. Veel meer dan van je verwacht wordt. Hierdoor is de kans groot dat je niet alleen jezelf verwaarloosd, maar ook je gezin, familie en vriendenkring. Het wordt dan tijd om eindelijk eens actie te ondernemen!

Ongeacht van hoeveel je van je werk houdt, je lichaam en geest hebben af en toe eens een pauze nodig om te kunnen ontspannen. Zoek een hobby, een sport, of ga gewoon lekker een boek lezen.

Ook moet je je relaties beter gaan onderhouden. Maak een belofte aan jezelf over werkuren, op welk uur je begint en weer naar huis gaat. Op deze manier kun je een écht sociaal leven leiden, zonder je schuldig te voelen over je werk.

Als er iets anders aan de hand is
Als jouw overspannen symptomen het gevolg zijn van iets anders in je leven dan je werk, dan wordt het nu tijd om eerlijk te zijn tegenover jezelf en je omgeving. Leer er mee om te gaan, verwerk het en geef het een plekje. Hierbij kun je de hulp inroepen van een coach of een hulpverlener.

Alle uitdagingen die je in je leven tegenkomt, kunnen soms zo uitdagend zijn dat ze een negatieve invloed hebben op je professionele leven. Zoek de steun en de hulp die je nodig hebt, zodat je uiteindelijk je hoofd vrij kunt maken om met plezier en energie je werk en privéleven weer op te pakken.

Overspannen symptomen overzicht

Er zijn diverse symptomen van overspannen zijn die je misschien niet direct zou koppelen aan stress. Zo kun je van overmatige stress huiduitslag krijgen, problemen krijgen met je darmen en vermeerderde eetlust.

Om je een goed beeld te geven van alle overspannen symptomen volgt hieronder een complete lijst:

Lichamelijke symptomen

  • Vermoeidheid
  • Moeite met in slaap vallen
  • Moeite met doorslapen
  • Spierpijn
  • Rugpijn
  • Hoofdpijn
  • Darmklachten
  • Maagpijn
  • Verminderde weerstand, sneller ziek
  • Overmatig zweten
  • Trillende handen

Psychische symptomen

  • Opgejaagd gevoel
  • Niet kunnen ontspannen
  • Snel prikkelbaar
  • Snel geïrriteerd, kort lontje
  • Angstgevoelens
  • Lusteloos, futloos voelen
  • Niet genieten
  • Moeite met nemen van beslissingen
  • Rusteloosheid
  • Vergeetachtig
  • Moeite met concentreren
  • Verminderd zelfvertrouwen
  • Je voelt je snel schuldig

Gedragsmatige symptomen

  • Je maakt meer fouten op het werk
  • Nagelbijten
  • Tics (zoals met de vingers trommelen)

Overspannen symptomen aanpakken: 6 praktische tips

  • Het begint met acceptatie. Durf aan jezelf toe te geven dat je overspannen bent. Neem extra rust. Denk wat meer aan jezelf. Plan meer momenten van ontspanning in.
  • Schrijf dingen die je als stressvol ervaart van je af. Elke ochtend of avond je gedachten op papier zetten werkt enorm rustgevend.
  • Neem even geen extra hooi meer op je vork. Waarschijnlijk heb je momenteel genoeg verplichtingen en verantwoordelijkheden. Laat deze stapel nu even niet groter worden.
  • Verdiep je in ontspanningsoefeningen om lichaam en geest tot rust te brengen. Een simpele ademhalingsoefening voor het slapengaan kan al wonderen doen voor je gemoedstoestand.
  • Stresshormonen worden vermindert door aan lichaamsbeweging te doen. Een forse wandeling, gewicht heffen of een potje voetbal doen wonderen om symptomen van overspannen zijn te verminderen.

En dan nog dit…

Natuurlijk is het bovenstaande lijstje met oplossingen heel erg kort, en misschien niet voor iedereen toepasbaar. Om je nog een paar stappen verder te helpen, nodig ik je uit om het Grote Stress Handboek te downloaden.

Download hier het gratis Grote Stress Handboek! >>>

Dit 109-pagina’s tellende boek staat boordevol stressreductie-technieken waar je vandaag al van kunt profiteren. Belangrijke informatie over hoe jij je overspannenheid weer terug kunt draaien, hoe jij je overspannen symptomen de baas kunt worden!

Sander Touw | StressPro

Sander Touw | StressPro Als Stress Coach weet ik als geen ander wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verminderen van jouw stressgerelateerde klachten. | GRATIS EBOOK |

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: