Overspannen, en nu? - StressPro

Overspannen, en nu?

overspannen-en-hoe-nu-verder

Het is niet te hopen, maar anders zou je waarschijnlijk dit artikel niet lezen.

De kans is groot dat je dit leest omdat je overspannen bent. Je denkt vast “Overspannen en nu?”.

In dit artikel lees je meer over wat je kunt doen als je overspannen bent en hoe je je herstel kunt bevorderen.

Hoe kun je herstellen van overspanning?

Vroeger werd gedacht dat het voldoende was om uit te rusten. Inmiddels weet men beter. Er is een actieve aanpak nodig om weer de oude te worden. Het herstel na overspanning kent drie fasen:

Accepteer dat je overspannen bent en pak je rust. Het helpt om je gedachten te ordenen en op te schrijven.

Ga na welke omstandigheden spanning hebben gecreëerd. Welke oplossingen zijn er voor deze omstandigheden?

Dan volgt het uitvoeren van de bedachte oplossingen. Jouw huisarts, een maatschappelijk werker, psycholoog of bedrijfsarts kan helpen met jouw herstel na overspanning.

Een actieve aanpak is dus nodig om je van jouw overspanning te genezen. Dit is nodig om jouw herstel te bevorderen en te voorkomen dat je opnieuw overspannen raakt. Het herstel kent drie fasen, maar gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om uw herstel te versnellen. Helaas zal het meestal zeker een halfjaar duren voordat je weer de oude bent. Er gaat dus flink wat tijd overheen. Laat je hierdoor vooral niet ontmoedigen. Neem je rust en pak stukje bij beetje weer wat bezigheden op. Vooral in de eerste fase is het belangrijk dat je je niet te druk maakt en weer op krachten komt.

De drie fasen van herstel van overspanning

In de eerste fase leer je inzien en accepteren dat je overspannen bent. Belangrijk in deze fase zijn rust en ontspanning. Zonder voldoende rust kun je niet de oude worden.

In de tweede fase ga je opzoek naar mogelijke oorzaken van spanning, denk hierbij aan verplichtingen, problemen of gebeurtenissen. Het helpt om deze op een rijtje te zetten. Samen met je huisarts kun je kijken hoe je met die spanning omgaat. Vervolgens ga je oplossingen bedenken voor je oorzaken van spanning. Wat kun je doen om deze spanning te verminderen?

In de derde fase ga je de bedachte oplossingen uitvoeren. Langzaamaan kun je je normale leven weer oppakken. Verwacht niet dat dit eenvoudig zal zijn, er is juist vanuit jou veel inspanning nodig om je leven weer op te pakken en vorm te geven zoals jij wilt. Overspannen zijn is zeker niet leuk, hopelijk kun je er in fase drie achter komen wat voor jou werkt om spanning te verminderen om dit nooit meer te hoeven meemaken.

Fase één: Acceptatie

Pas wanneer je inziet en accepteert dat je overspannen bent kun je langzaamaan weer ontspannen. Het helpt om na te denken en te praten over de oorzaken van overspanning. Zo kun je bijvoorbeeld je gedachten opschrijven. Veelal lucht dit op en het helpt om je gedachten op een rijtje te krijgen. Het kan moeilijk zijn om uw familie, vrienden, kennissen en collega’s te vertellen dat je overspannen bent. Toch is het aan te raden dat je dit wel doet. Je hoeft je er niet voor te schamen of je schuldig te voelen. Ieder mens heeft een grens aan wat hij of zij aankan. Bovendien lucht het op als mensen in je omgeving weten van je situatie, dit geeft voor jezelf ook een stuk rust.

Ondanks dat je nu niet kunt werken is het goed om een bepaalde structuur aan te houden. Zodoende helpt het om een aantal taken te blijven doen, zoals de kinderen naar school brengen of boodschappen doen. Plan ook activiteiten in waardoor u tot ontspanning komt, zoals het lezen van een boek, televisie kijken of muziek luisteren. Ook lichamelijke activiteit is erg bevorderlijk. Probeer dagelijks wat te bewegen, zoals een halfuur wandelen, fietsen of tuinieren. Je zult je moe voelen, maar probeer desondanks toch elke dag wat te bewegen. Je hoeft nu niet meer te denken “Overspannen en nu?”, je bent nu actief bezig met je herstel.

In de volgende fase ga je nadenken over oorzaken van je overspanning en mogelijke oplossingen.

Fase twee: Oorzaken en Oplossingen

In deze fase van het herstel staan de oorzaken en oplossingen van jouw overspanning centraal. Probeer een overzicht te maken van jouw situatie. Zet de oorzaken van spanningen op een rij. Praat erover als dat voor jou helpt. Schrijf op welke problemen, verplichtingen en gebeurtenissen mogelijk voor spanning hebben gezorgd. Ondanks dat het vaak niet meevalt is het aan te raden om te praten over de oorzaken, dit helpt om de situatie te begrijpen en gebeurtenissen te verwerken.

Helaas. De dingen die voor spanning zorgen verdwijnen niet vanzelf. Nu ga je aan de slag met het bedenken van oplossingen voor je bronnen van spanning. Bedenk hoe je de omstandigheden, zowel thuis als op het werk, kunt verbeteren. Welke dingen kunnen er worden gedaan om ervoor te zorgen dat deze situaties minder spanning creëren? Denk hierbij aan het anders organiseren van uw leven, of door problemen te bespreken en aan te pakken.

Van welke dingen krijg je veel energie? En welke zaken kosten veel energie? Het antwoord op deze vragen helpt om oorzaken van spanning weg te halen. Soms is het nodig om een aantal verplichtingen te laten vallen, zodra u weet dat deze meer energie kosten dan dat ze opleveren.

Je kunt ook denken aan het volgen van één of meerdere cursussen. Een cursus time management of assertiviteit kan helpen om meer grip op je dag te krijgen. Het scheelt een hoop als je leert om nee te zeggen, of om eerlijk te zeggen wat je vindt. Een cursus kan je leren om weer grip te krijgen op het leven.

Als je liever geen cursus start kun je beginnen met het vragen van advies van familie en vrienden die je vertrouwt.

Fase drie: Nieuwe Ideeën In De Praktijk Brengen

Fase drie richt zich op het uitvoeren van de bedachte oplossingen. Je zult geleidelijk weer taken oppakken tot je weer de oude bent. En, met de bedachte oplossingen, zul je hopelijk een betere versie van je oude “ik” zijn. Je oplossingen zullen ervoor zorgen dat je niet weer te maken krijgt met overspanning.

In fase drie ga je bedachte oplossingen uitvoeren. Uiteraard ga je nu ook je theorie uit de cursussen in de praktijk brengen. Vanaf nu zul je anders tegen dingen aankijken. Dit maakt het mogelijk om weer een aantal dagelijkse taken op je te nemen. Veelal kun je nu geleidelijk aan weer wat gaan werken. Bouw het wel langzaam op. Ga eerst eens langs om wat koffie te drinken met collega’s. Dit maakt de stap wat kleiner om weer te beginnen. Je kunt beginnen door langzaamaan weer wat taken op te nemen, eventueel deeltijds.

Overspannen en nu… nu pak je je overspanning aan!

Herstellen van overspanning is voor iedereen net wat anders. Bij de een gaat het herstel sneller dan bij de ander. Gelukkig is het mogelijk om goed te herstellen van een burnout of overspanning. Veelal gaat de behandeling via je huisarts, die je elke twee weken ziet voor een afspraak.

Als alles voorspoedig loopt kun je binnen zeven weken weer langzaamaan bezigheden weer oppakken. Binnen een halfjaar functioneert bijna iedereen weer volledig, zowel thuis als op werk.

Overspannen en nu… nu pak je je overspanning aan!

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: