Omgaan met angstgevoelens: 9 Tips die je vandaag kunt uitvoeren

Omgaan met angstgevoelens: 9 tips die je vandaag kunt uitvoeren

omgaan met angstgevoelens

Angst en stress gaan hand in hand. Angst zet je in de overlevings-modus. In dit artikel leer je omgaan met angstgevoelens. Je gaat leren over reële en irreële angsten, over de verschillende soorten angst en tot slot krijg je diverse tips mee, zodat omgaan met angst een eitje wordt.

TIP: Direct jouw angst verslaan? Download Het Grote Stress Handboek voor praktische tips en handvatten.

Wat is angst?

Voordat we de diepte in duiken en je alles gaat leren over omgaan met angst beginnen we bij het begin: wat is angst eigenlijk?

Wat is angst?

Angst is een emotie die als doel heeft om je te helpen reageren wanneer er gevaar dreigt. Net als bij stress komt je lichaam in een staat van paraatheid. Je hartslag gaat omhoog, je spieren spannen zich aan, je gaat zweten en je ademhaling wordt sneller.

Dan is er ook nog een specifieke soort angst: paniek. Er is sprake van paniek als je angst plotseling en hevig is.

Over het algemeen duren paniek en angst kort. Het is een normale reactie op een benarde situatie. Angst wordt wel een probleem als je er vaak of lang last van hebt. Ook als waar je bang voor bent niet meer in verhouding is met de gevolgen van je angst ontstaat er een probleem. Je angst zorgt dan voor angstklachten.

Reële angst

Angst is een natuurlijke reactie wanneer je zelf in een gevaarlijke situatie bevindt. Doordat je angst ervaart wordt je aangespoord om actie te ondernemen, zodat je jezelf red van het gevaar. Reële angsten zijn angsten die gegrond zijn op reëele redenen.

Stel je bent op vakantie in het buitenland en je hebt angst voor slangen. Die angst kan in dat geval goed van pas komen, omdat veel slangen giftig – en dus gevaarlijk – zijn. Angst voor slangen is dus best een reële angst.

Irreële angst

Maar stel nou dat je elke dag in Nederland last hebt van je angst voor slangen. Dan is diezelfde angst opeens niet meer reëel. Er zijn helemaal geen slangen in Nederland. Je angst is dus irreëel geworden. Daar komt bij dat deze ongegronde angst zorgt voor een hoge bloeddruk, snellere hartslag, en oppervlakkig ademen.

Angst-niveaus

Zoals je ongetwijfeld al weet zijn er verschillende gradaties van angst. De ene angst is sterker dan de ander.

  1. Angsten waar mee te leven is, of waar je mee kan leren omgaan. Angst voor de tandarts of angst voor spinnen zijn angsten waar mee te leven is, of waar je mee kan leren omgaan.
  2. Angsten die het dagelijks leven belemmeren. Dit angstniveau is al een stuk lastiger. Ze belemmeren namelijk al deels je dagelijks functioneren en dus het plezier dat je kan beleven. Angst voor kritiek en vliegangst zijn soorten angst die het dagelijks leven kunnen belemmeren.
  3. Angst waardoor de levenskwaliteit drastisch wordt aangetast of functioneren wordt belemmerd. In dit geval spreken we niet zomaar van angst, maar van een angststoornis. Het angstgevoel is zo krachtig dat het niet meer in verhouding staat tot de bron van je angst. Deze stoornis kan leiden tot agressie, depressie en fobieën. Voorbeelden zijn angst voor mensen, angst voor de dood of ernstige faalangst.

Angst en het Ego

“Ik ben bang” is eigenlijk een gekke uitspraak. Je identificeert je door dat te zeggen namelijk met je gevoel. Jij bent niet bang, jij bent jezelf en je hebt een angstgevoel.

“Ik heb een angstig gevoel” zou dus beter zijn.

Als je jezelf gaat identificeren met je angst geef je als het ware de touwtjes uit handen aan je ego. Je ego kun je zien als dat kritische, oordelende stemmetje in je hoofd. Mensen met bijvoorbeeld faalangst hebben een ego dat hen ervan wilt weerhouden om bijvoorbeeld publiekelijk een presentatie te geven.

het Schaduw archetype volgens Jung

Het ego zegt dat je niet goed genoeg bent. Je voelt je daardoor onveilig, onrustig en bedreigd. De constante kritiek van je ego zorgt ervoor dat je constant op scherp staat en alert bent. Je voelt je niet echt op je gemak. Je bent namelijk bang dat hoe jij over jezelf denkt, anderen ook over je denken. Daardoor krijg je nog meer angst en voedt je als het ware je ego.

Het is misschien lastig om te begrijpen, want wat is nou het verschil tussen het ego en jijzelf? Het ego is als het ware een gedeelte van je onderbewustzijn. Net zoals er een deel van je brein is dat constant bezig is met overleven. Hierdoor ben je erg bewust van gevaar.

Stress en angst gaan hand in hand. Wil je jouw angst onder controle krijgen? Dan doe je er goed aan om ook je stress te kunnen controleren. Hoe je dat doet ontdek je in Het Grote Stress Handboek.

Omgaan met angstgevoelens: 9 tips

Wil jij meer grip op je angstgevoelens? Dan ben je hier aan het juiste adres. De volgende 9 tips helpen je om meer controle over je angst te krijgen.

1.     Benoem je angst

Waar ben je werkelijk bang voor?

Wat is het ergste dat kan gebeuren? Hoe realistisch is dat?

In een eerder artikel op de website benoemde ik al de oefening van Tim Ferriss, genaamd ‘Angstbepaling’. Deze oefening is erg praktisch en kan je helpen om anders tegen je angsten aan te kijken door uit te pluizen waar je nou werkelijk zo bang voor bent.

In de video hieronder wordt het allemaal helder uitgelegd:

2.     Angst is een slechte raadgever

Hoe erg laat jij je leven leiden door angst?

Maak jij je druk om wat anderen van je denken? Heb jij angst om niet goed genoeg te zijn?

Laat het los. Laat al die angsten los. Perfectie bestaat niet. Ieder mens heeft zijn gebreken. Succes komt vrijwel nooit zonder tegenslag. Je kunt niet groeien zonder fouten te maken. Stop met emo-eten of je zelf verdoven met alcohol. Luister niet naar je angst.

Je bent goed zoals je bent. Wees niet langer bang om jezelf te zijn.

3.     Onderneem actie

Net als bij stress kan angst grofweg 3 reacties ontlokken: vechten, vluchten of bevriezen. Angst zorgt vaak voor de laatste: je verstijft van angst.

Door je angst durf je geen actie meer te ondernemen of stappen om je leven te verbeteren. Je bent bijna letterlijk verlamd van angst. Maar als je niks doet om je angst weg te nemen blijft die angst steeds erger worden tot je er letterlijk pijn van krijgt. Pas op dat punt wordt je gedwongen om actie te ondernemen en te veranderen.

Laat jij het zover komen, of kom je nu in actie?

Stel jezelf open en leer. Leer van anderen. Laat alles over je heen komen. Observeer en experimenteer. Durf fouten te maken en stappen te ondernemen. Door in beweging te komen creëer je nieuwe ervaringen, nieuwe inzichten en andere resultaten.

4.     Omarm je schaduw

Soms is het beste om je angst te omarmen. Je angstgevoelens maken wie je bent.

Psycholoog en psychiater Carl Jung zei:

“Iedereen draagt een schaduw en hoe minder hij is belichaamd in het bewuste leven van het individu, des te zwarter en dichter hij is.”

Volgens Jung is ieders schaduw instinctief en irrationeel. Dit sluit goed aan bij gevoelens van angst, die ook van worden getriggerd vanuit het instinct om gevaar te vermijden.

Volgens Jung wordt de schaduw steeds groter gedurende het leven. Elke keer dat je emoties opkropt of wensen wegwuift krijgt de schaduw meer invloed over de bewuste geest. Als je keer op keer je schaduw negeert wordt deze op en duur zo sterk dat hij simpelweg uit zijn voegen barst. Dit leidt vaak tot instinctieve en veelal destructieve acties.

Wees dus niet bang om jezelf te zijn en ontvlucht je angst niet.

Het goede en het slechte

5.     Geen smoesjes meer!

“Ik heb het al zo vaak geprobeerd.”

“Daar heb ik geen tijd voor.”

“Dat  kan ik gewoon niet.”

Genoeg is genoeg.

Vertel jezelf geen smoesjes meer zodat je niet hoeft te veranderen. Je bent goed zoals je bent, maar je gedrag omtrent omgaan met angst heeft waarschijnlijk nog wat werk nodig.

Wat vertel jij jezelf elke dag om je gedrag goed te praten? Wat zeg jij tegen jezelf als je angst hebt en een smoes zoekt om er niet aan te werken?

6.     Oefen mindfulness

Is mindfulness een wondermiddel? Nee, maar het komt wel behoorlijk in de buurt.

Mindfulness, met name meditatie, kan enorm helpen om jezelf als het ware los te koppelen van je emoties. Je zult ontdekken dat je niet je gedachten en emoties bent. Enkel wat je doet bepaalt wie je bent. Je bent niet angstig, je hebt een gevoel van angst. Dat gevoel zal weer voorbij gaan, het is niet eeuwig.

Ik daag je uit om een week lang te oefenen met meditatie. Na een week reflecteer je hoe je er nu voor staat. Voel je je beter en minder angstig? Wellicht is dit de eerst stap die je nodig hebt naar een leven met minder angst.

Tip: lees ook ‘Mindfulness voor elke dag‘.

wat-is-mindfulness

7.     Vermijd alcohol en drugs

Na een hectische dag neerploffen op de bank en er een biertje of wijntje bij pakken. Wie doet dat niet af en toe?

Daar is niet veel mis mee. Maar als je structureel naar alcohol of misschien zelfs drugs grijpt ontstaat wel een probleem.

Je kan je problemen niet wegdrinken. Je kan je angst niet verminderen door drugs. Ja, tijdelijk wel. Eventjes krijg je een beter gevoel. En daarna komt dat angstgevoel dubbel zo hard terug.

Hoe moeilijk het ook is: vermijd je angst niet. Verdoof jezelf niet om de angst draaglijker te maken.

8.      Ga angst niet uit de weg

Laat angst je leven niet bepalen. Jij bepaalt je eigen koerst. Jij maakt je eigen keuzes. Zoals je inmiddels weet is angst een slechte raadgever. Waarom zou je dan nog langer doen (of juist niet doen) wat angst je ingeeft?

Ga dingen waar je angst van krijgt niet langer uit de weg. Zoek af en toe de confrontatie op. Wie weet is je angst helemaal niet zo eng als je nu denkt. Wat schuilt er eigenlijk achter je angst?

9.     Bezoek de huisarts

In sommige gevallen is het niet voldoende om zelf te proberen je gevoelens van angst te verminderen. Professionele hulp is nodig.

Aarzel vooral niet om bijvoorbeeld je huisarts in te schakelen. Leef niet langer in de ban van angst. Onderneem stappen en zoek professionele hulp indien nodig.

Wil je vandaag al de eerste stappen zetten om met minder angst te leven? Begin dan hier en download gratis Het Grote Stress Handboek.

Download gratis: Het Grote Stress Handboek

Wil je serieus aan de slag met het verminderen van angst en stress?

Download dan nu Het Grote Stress Handboek – compleet gratis!

Dit digitale boek zit vol theorie, tips en oefeningen waarmee je vandaag al aan de slag kan gaan om je leven een stuk mooier, minder angstig en minder gestrest te maken.

Sander Touw | StressPro

Sander Touw | StressPro Als Stress Coach weet ik als geen ander wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verminderen van jouw stressgerelateerde klachten. | GRATIS EBOOK |

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: