Hoe je moeiteloos nekpijn door stress verslaat - StressPro

Hoe je moeiteloos nekpijn door stress verslaat

Nekpijn door stress is erg vervelend, maar hoe komt het nou dat je bij stress juist dáár pijn ervaart?

TIP: Direct inzicht in de meest gevaarlijke stress-symptomen? Download dan gratis mijn eBook Het Grote Stress Handboek en pak je stress direct aan.

De anatomie van je nek

De menselijke nek bestaat uit 7 wervels. Deze wervels zijn op elkaar gestapeld en noemen we de cervicale wervels.

De wervels worden bedekt met kraakbeen en tussen de wervels bevinden zicht tussenwervelschijven. Deze zorgen ervoor dat je kan bewegen met je nek. Ze zijn aan de binnenzijde zacht en hebben een harde buitenste ring. Alle wervels zijn met elkaar verbonden door middel van facetgewrichten.

De nekwervels worden ondersteunt door kleine spieren in de nek die helpen met stabiliseren.

Nekwervels uitgelegd

Stress als veroorzaker van nekpijn

Nekpijn kan meerdere oorzaken hebben, hieronder volgt een overzicht van zowel lichamelijke als psychologische veroorzakers van nekpijn.

Lichamelijke oorzaken van nekpijn

Migraine

Nekpijn kan een gevolg zijn van migraine. De hoofdpijn straalt als het ware uit naar je nek. Dit komt omdat de spieren in je hoofd gespannen zijn, het gevolg is dat de spieren in je nek en schouders vaak ook opspannen hierdoor.

Nekpijn door stress en hoofdpijn

Verkeerde zithouding

Eén van de meest voorkomende oorzaken van nekpijn is een verkeerde zithouding. Iemand die de hele dag achter zijn laptop zit werkt veel voorover gebogen. Dit is geen natuurlijke houding, waardoor de nek veel moeite moet doen om het hoofd overeind te houden. Op den duur ontstaat hierdoor teveel spanning in de nek.

Verkeerde zithouding en nekpijn

Nekpijn door gespannen schouders

Nekpijn kan tevens ontstaan als gevolg van aangespannen schouders. Die kunnen ontstaan als gevolg van een slechte zithouding of stress. Als je niet goed zit ga je als het ware je schouders optrekken. Je kan je wel inbeelden dat het vermoeiend is om dit een hele dag te doen, vandaar dat vastzittende schouders en een vastzittende of stijve nek vaak samen gaan.

Psychologische oorzaken van nekpijn

Naast deze lichamelijke oorzaken zijn er ook minder duidelijke oorzaken van nekpijn. Dit zijn de zogeheten psychologische oorzaken die ontstaan ‘tussen je oren’.

Nekpijn door angst

Als je angst hebt spannen al je spieren aan: je maakt je namelijk klaar om te vechten of vluchten. Je lichaam is paraat en alert. Het nadeel is dat ook je nekspieren zich aanspannen. Dit is erg vervelend omdat je niet op commando kan ontspannen.

Gespannen schouders als gevolg van angst

Overwin stress door de juiste stressreductie-technieken toe te passen. Ontdek welke dit zijn in mijn gratis eBook – Het Grote Stress Handboek.

Nekpijn door spierspanning

Nekpijn door angst wordt eigenlijk ook veroorzaakt door spierspanning. Spierspanning in de nek ontstaat als er langere tijd stress of angst is, waardoor je lichaam paraat is. De spieren in je lichaam zijn langere tijd opgespannen en dit kan pijnlijke spierspanning als gevolg hebben.

Naar de huisarts voor nekpijn?

Houden de klachten langer dan zes weken aan?

Dan kan het geen kwaad om langs de huisarts te gaan voor advies.

Nekpijn door stress en arts

Nekpijn verhelpen met oefeningen

Handdoek-oefening

Met deze oefening kom je niet direct van je nekpijn af, maar wel wordt je nek hier soepeler van. Wat spierpijn in het vervolg kan voorkomen.

  • Pak een handdoek en leg deze opgerold in je nek.
  • Pak met je linkerhand de rechterzijde van de handdoek.
  • Pak met je rechterhand de linkerzijde van de handdoek.
  • Breng je arm die voor is, in dit geval rechts, omhoog.
  • Breng je arm zover omhoog dat de handdoek voor je mond hangt.
  • Trek nu aan de handdoek zodat je hoofd naar rechts draait.
  • Herhaal dit 10 keer.
  • Doe nu hetzelfde voor links.

Schouder-oefening

Je schouder en nekspieren zijn met elkaar verbonden. Zodoende is de volgende oefening uiterst effectief.

  • Adem diep in en trek je schouders omhoog.
  • Houd je schouders even ‘vast’, dus houd ze omhoog en houd ze daar.
  • Adem uit en laat je schouders helemaal zakken.
  • Herhaal 8 keer.

Oefeningen tegen schouderpijn en stress

Druk uitoefenen om spanning te verminderen

Je kan de spanning in je nek doen afnemen door met je vingertoppen druk uit te oefenen op de plek waar je nek overgaat in je schouders.

  • Druk met je vingertoppen van je linkerhand op de plek waar je nek overgaat in je schouder aan de rechterkant van je lichaam.
  • Druk op de spieren daar en houd 3 tot 5 seconden vast. Zodra de spieren in je nek en schouders ontspannen weet je dat je los kan laten.
  • Herhaal dit nu met de vingertoppen van je rechterhand voor je linkerschouder.

Nooit meer stress, nooit meer nekpijn

Massages en oefeningen kunnen enigszins helpen om je nekpijn te verzachten of je nek soepeler te maken. Maar je stress gaat er niet van weg.

Als jouw nekpijn is ontstaan als gevolg van stress kan het zinnig zijn om het probleem bij de ware oorzaak aan te pakken: de bronnen van je stress.

Om je op weg te helpen bied ik je graag mijn gratis eBook aan: Het Grote Stress Handboek. Je kan het gratis downloaden voor tips en technieken om de strijd met stress aan te gaan.

Ik wens je veel succes!

Sander Touw | StressPro

Sander Touw | StressPro Als Stress Coach weet ik als geen ander wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verminderen van jouw stressgerelateerde klachten. | GRATIS EBOOK |

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: