Wat je kunt doen tegen maagzuur door stress - StressPro

Wat je kunt doen tegen maagzuur door stress

Maagzuur door stress verhelpen

Zeker één op de vijf Nederlanders heeft wekelijks last van maagzuur. Deze klachten zijn dus veelvoorkomend. De een heeft wat minder last van maagzuur, de ander kan er wat slechter tegen.

Maagzuur door stress

Wanneer je in een stressvolle situatie bevind wordt er door de maag meer zuur en andere sappen aangemaakt. Deze zorgen voor dat gevoel van brandend maagzuur. Er zijn medicijnen die wat verlichting kunnen bieden. Je kunt overwegen om zuurremmers te gebruiken. Nog beter is uiteraard de bron van je stress aanpakken.

Wat is maagzuur?

Brandend maagzuur wordt ervaren zodra zure maaginhoud terugstroomt in de slokdarm. Brandend maagzuur wordt ook wel zuurbranden genoemd, de medische naam is reflux. Mensen die regelmatig last hebben van brandend maagzuur hebben vaak een sluitspier die vaker openstaat, waardoor er meer dan gemiddeld maagzuur omhoog, richting de slokdarm, stroomt.

Het is veelvoorkomend dat je na een zware maaltijd misschien een oprisping of een beetje brandend maagzuur hebt. Dit is schadeloos. Wel is het zo dat zeer frequent brandend maagzuur kan leiden tot een aandoening die bekend staat als Barrett-slokdarm. Het weefsel is in dat geval teveel aangetast en de slokdarm is hierdoor blijvend veranderd. Mensen met een zogeheten Barrett-slokdarm hebben een verhoogde kans op slokdarmkanker. Het is nog onbekend waarom sommige mensen wel en sommige mensen geen Barrett-slokdarm ontwikkelen.

Hoe ontstaat maagzuur?

Zodra je voedsel doorslikt komt het terecht in de slokdarm. Het doel van de slokdarm is het eten in je maag zien te krijgen. De slokdarm is een gespierde buis, die zich bevindt tussen je mond en je maag. Door de spieren in je slokdarm kan het eten actief naar je maag worden gestuwd.

Waar je slokdarm eindigt en waar je maag begint zit een sluitspier, de zogeheten sfincter. Deze sluitspier heeft als doel om ervoor te zorgen dat er niet constant zure maaginhoud omhoog komt, in de slokdarm.

Je slokdarm heeft namelijk geen dikke slijmvlieslaag die bescherming biedt. Voedsel dat in de maag komt wordt aangetast door maagsap, wat onder andere zoutzuur bevat. Je maag heeft een dikke slijmvlieslaag die hem beschermt tegen je zure maagsappen.

Maagzuur door stress en eten voorkomen

Als er veelvoudig zure sappen uit de maag in de slokdarm terecht komen kan deze beschadigen.

Brandend maagzuur kan worden veroorzaakt door stress, maar ook door bepaald eten.

  • vet eten;
  • pepermunt;
  • koolzuurhoudende frisdrank;
  • diverse koolsoorten;
  • peulvruchten;
  • uien;
  • pittig voedsel;
  • koffie;
  • sinaasappelsap en grapefruitsap.

Brandend maagzuur kan erg vervelend zijn. De meeste mensen hebben ‘s nachts last van maagzuur, wat ze wakker houdt en hen berooft van een goede nachtrust. Ook kan brandend maagzuur zorgen voor een zeer onaangename geur uit je mond. Op den duur durf je niet eens meer je mond open te doen omdat je je schaamt voor de geur. Verder komt het voor dat mensen moeten boeren of oprispingen hebben, dat is ook niet bijzonder prettig. Zeker niet als je lekker uit eten bent met vrienden.

Wat je kunt doen tegen maagzuur door stress

Je kunt natuurlijk zuurremmers gebruiken om voor acute verlichting te zorgen. Nog beter is om de oorzaak van je stress aan te pakken.

Stress heeft een invloed op het lichaam. Zo ook op je maag en de wijze waarop je lichaam omgaat met voedsel. Door stress gaan de meeste processen in het lichaam sneller. Dit is om je klaar te maken om te vechten of vluchten. Als je regelmatig last hebt van brandend maagzuur is de kans groot dat stress ermee te maken heeft.

Ben je benieuwd of stress inderdaad de oorzaak is? Download gratis Het Grote Stress Handboek en leer tijdig stress-symptomen herkennen.

Als eerste kun je eens goed naar je eetgewoonten kijken. Eet je regelmatig voedsel wat beschreven staat in bovengenoemde kolom. Probeer dergelijk eten zoveel mogelijk links te laten liggen.

Zo kun je maagzuur voorkomen:

  • Eet minder per maaltijd. Als je een volle maag hebt is de kans groter dat de sluitspier tussen je maag en slokdarm open gaat staan om lucht te laten ontsnappen, vaak komt er dan maagsap mee.
  • Een langzaam en bewust. Kauw goed, zodat je eten zicht vermengd met je speeksel.
  • Drink minder alcohol en eet minder vet eten.
  • Vermijd erg pittig eten.
  • Drink 1 tot 4 koppen kamillethee per dag. Kamille helpt tegen maagklachten en stopt het zuur. Bovendien werkt kamille ook kalmerend.

Als je last hebt van brandend maagzuur kun je kauwen op droge havervlokken, dit helpt meestal om snel verlichting te geven tegen het zuur.

Om maagzuur door stress tegen te gaan is er eigenlijk maar één optie. Zorg ervoor dat je de bron van je stress herkent. Ga na wat in jouw leven de grootste stressoren – factoren die stress veroorzaken – zijn. Heb je veel last van werkstress? Lijdt je onder financiële stress? Heb je relationele problemen? maak je je veel zorgen om de toekomst? Ben je over het algemeen nerveus?

Ga stress te lijf en ook je brandend maagzuur zal verminderen.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: