Leren loslaten: zo kun je het leren! - StressPro

Leren loslaten: zo kun je het leren!

Leren loslaten doe je zo!

“Ach, laat het toch rusten. Het zal wel!” Leren loslaten is niet eenvoudig. Sommige mensen kunnen makkelijk dingen van zich afzetten. Ik was zo iemand niet en ik vermoed dat jij het ook lastig vind om dingen te leren loslaten. In mijn artikel van vandaag leer ik je wat handige tips en inzichten die jou mogelijk helpen om sommige dingen los te laten. 

Loslaten is niet altijd makkelijk. Vaak is er sprake van een emoties die kunnen belemmeren of je weerhouden van loslaten.

De gevangen aap

Hoe kun je makkelijk een aap vangen?

Het begint als volgt, je hebt een banaan nodig en een fles. De banaan stop je in de fles, zodat deze vanzelfsprekend zichtbaar is. Je laat nu de fles liggen. De aap komt vanzelf op de geur van de banaan af. Al snel zal de aap de banaan zien en – gulzig als hij is – zal hij zijn hand in de fles stoppen. Maar dan.. de aap zal de banaan uit de fles proberen te trekken, maar dat lukt hem niet! De banaan is de groot om horizontaal door de opening te kunnen. De aap wordt onrustig en begint zelfs een beetje driftig te worden. Hij trekt en slaakt geïrriteerde kreten.

Zo vang je dus een aap. De aap zorgt er zelf voor dat hij gevangen zit. Als hij de banaan los laat is hij vrij.

Dit staat bekend als een monkey-trap. De banaan staat symbool voor een gedachte die je niet wilt loslaten. Terwijl het eigenlijk heel simpel is: laat los en ga verder met je leven.

wat is een monkey trap?

Leren loslaten: de theorie

Waarom is het toch zo moeilijk om bepaalde dingen los te laten? Nieuwe situaties kunnen spannend zijn, denk aan een verhuizing of het verlies van een dierbare. Er ontstaat een nieuwe, onbekende situatie. Je bent onbewust op zoek naar veiligheid. Waar kan je veiligheid vinden in je nieuwe situatie?

Dat is wat zich afspeelt in het brein. Het zoekt naar aanknopingspunten die aantonen dat er chaos in de nieuwe situatie is. Er kan van alles gebeuren en daar heb je geen invloed op, dit creëert spanning en stress. Om dit te vermijden ga je terugdenken aan hoe alles was in een oude situatie. Toen was alles veilig en vertrouwd.

In het geval van een verhuizing kan dit ervoor zorgen dat je heimwee ervaart.

Dit is tevens ook hetgeen dat mensen ervan weerhoudt om nieuwe dingen te ondernemen. Stel, je bent ontevreden in je huidige baan, maar je durft niet op zoek naar iets anders. Dit komt omdat je – hoe ongelukkig je ook bent – weet waar je aan toe bent. Als je op zoek gaat naar iets anders dan kan het zo zijn dat je misschien nóg slechter af bent! Zodoende besluit je om te blijven zitten waar je zit.

Pas als de pijn van de huidige situatie kleiner is dan de onzekerheid van de nieuwe situatie, gaat men veranderen

Over het algemeen geldt dat men pas verandert zodra ze er zeker van zijn dat een nieuwe situatie vele malen voordeliger is dan de ‘pijn’  – lees: ongemak, stress, spanning – die wordt ervaren in de huidige situatie.

Videotip: Heb je moeite met het loslaten van woede en verbitterdheid? Bekijk onderstaande, Engelstalige video voor tips:

Nadelen van loslaten

Zoals je zult begrijpen brengt niet kunnen loslaten verschillende nadelen met zich mee. Denk maar aan de energie die het kost om vast te houden aan een emotie of gedachte. Je bloeddruk kan ervan stijgen. Je kunt er stress door ervaren. Niet kunnen loslaten kan erg ongezond uitpakken.

Door jezelf bezig te houden met vasthouden aan iets ondermijn je jouw eigen kracht om te bouwen aan je toekomst. Pas als je loslaat zul je nieuwe energie hebben om verder te bouwen aan wat er nu op je pad komt.

Tip: Ervaar jij stress omdat je bepaalde dingen nog niet kan loslaten? Download gratis mijn eBook om tips te krijgen omtrent het verminderen van jouw stress.

Soms gebruiken we het verleden om onze huidige keuzes te rechtvaardigen. “Omdat hij toen zo tegen mij deed doe ik vervelend tegen hem!” Iets wat wellicht jaren geleden is gebeurd kan, tot op de dag van vandaag, nog steeds beïnvloeden hoe je over diegene denkt. Die herinneringen rechtvaardigen dat je jezelf als slachtoffer ziet. Je kan de herinneringen niet loslaten, want dan zou je jouw ‘verhaal’ moeten aanpassen. Dus momenteel werkt jouw verhaal je tegen.

Voordelen van loslaten

De voordelen van loslaten zijn duidelijk:

  • Minder stress.
  • Er valt een last van je schouders.
  • Het geeft voldoening.
  • Het geeft rust.
  • Het creëert ruimte voor nieuwe dingen.

leren loslaten vermindert stress

Oefening #1: Leren loslaten door realistisch te zijn

Een manier om te leren loslaten is door detective te spelen. Onderzoek je eigen emoties en gedachten door jezelf de volgende vragen te stellen:

  • Wie is er in controle over mijn emoties en gedachten?
  • Door welke emotie of gedachte laat ik mij op dit moment het meeste leiden?
  • Wat zegt dit over mij?
  • Welk advies zou ik mijn beste vriend(in) geven als hij of zij dit probleem had?

Oefening #2: Er zijn geen garanties

Soms komt niet kunnen loslaten door het feit dat je de controle niet wilt verliezen. Een gebrek aan controle en voorspelbaarheid kan leiden tot innerlijke onrust. Misschien ben je op zoek naar een bepaalde garantie voor de toekomst?

Kun je zelf iets doen om die garantie voor de toekomst werkelijkheid te maken? Zo ja, mooi! Stop met bezig zijn met je emoties en ga aan de slag. Zo nee, dan is het tijd om te leren loslaten. Zie in dat je hier geen invloed op hebt en richt liever je aandacht en energie op dingen die je wel kan beïnvloeden.

Ben je bereid om te leren loslaten?

Oefening #3: Meditatie

De eerste twee oefeningen waren erg analytisch en niet zozeer gericht op gevoel. Juist terwijl gevoelens een grote rol spelen bij leren loslaten. Oefening drie is wat dat betreft helemaal anders.

Meditatie brengt je terug naar het hier en nu. Niet kunnen loslaten houdt in dat je niet in het heden leeft, maar je blijft hangen in het verleden of piekeren over een onzekere toekomst.

Na wat oefenen met mediteren kun je jouw aandacht terughalen wanneer je afgeleidt begint te worden. Dit is een zeer krachtige en effectieve methode om je emoties niet de overhand te laten krijgen. Het helpt enorm om de rust te bewaren.

Iedereen die serieus wilt leren loslaten raad ik aan om te beginnen met mediteren.

 

Heb jij tips voor andere StressPro lezers om te leren loslaten? Deel jouw tip door een reactie te plaatsen hieronder!

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: