De ins en outs van stress management - StressPro

De ins en outs van stress management

stressmanagement

Stress management kan je helpen om je stress onder controle te houden. Door meer grip te krijgen op de oorzaken van jouw stress kun je stap voor stap werken aan een relaxter leven.

Wat is stress management?

Stress management wil eigenlijk zeggen hoe jij omgaat met stress. Er zijn natuurlijk tal van reacties op een stressvolle gebeurtenis of situatie. Hoe jij hierop reageert bepaald welke vorm van stress management voor jou van toepassing is. Je kunt bijvoorbeeld stress voorkomen, verminderen of vermijden. Door het toepassen van stress management kan je grip krijgen op je reactie en een negatieve spiraal voorkomen. Niet altijd kun je de mate van stress in je leven controleren. Toch kun je wel controle uitoefenen op je levensstijl, je reactie op gebeurtenissen en deels op je omgeving.

In dit artikel beschouw ik stress management in deze context:

  • Stap 1: Oorzaken van stress (h)erkennen
  • Stap 2: Ontdekken hoe je nu omgaat met stress
  • Stap 3: Stress management lessen toepassen om te verbeteren

Wat zijn je stressoren?

Wat zijn in jouw leven de oorzaken van stress? Dergelijke oorzaken noemen we stressoren. Ga bij jezelf ten rade aan maak een lijst van de dingen die jou stress geven. Krijg je stress van anderen (bijvoorbeeld door verwachtingen of verplichtingen)? Is er teveel te doen en heb je het idee dat je constant achter alles aan holt? Heb je geen controle en sturing over je eigen leven? Creëer je zelf stress, door teveel te verwachten van jezelf en perfectionisme?

Oefening: Als je het lastig vindt om de exacte oorzaken van je stress te ontdekken kan een stress dagboek helpen. Elke dag dat je stress hebt houd je dat bij in dit dagboek. Hierbij beantwoord je de volgende vragen:

  • Wat veroorzaakte de stress?
  • Hoe voelde je je? Zowel fysiek als emotioneel.
  • Hoe reageerde je?
  • Wat deed je waardoor je je beter ging voelen?

Hoe ga je nu om met stress?

Iedereen reageert anders op stress. Het is noodzakelijk om jouw eigen reactie op stress te ontdekken. Sommige mensen zoeken een uitvlucht of uitlaatklep, weer anderen zoeken de confrontatie op. Er zijn een aantal scenario’s denkbaar, veel voorkomend zijn:

  • Meer roken
  • Meer (alcoholische drank) drinken
  • Vermijden van sociaal contact
  • Meer slapen
  • Uitstelgedrag
  • Frustratie afreageren op anderen
  • Medicatie gebruiken om te kalmeren
  • Uren voor de TV of computer hangen
  • Ongecontroleerde eetbuien

Als je last hebt van stress zijn dit niet de dingen waardoor je je weer beter zult voelen. Hieronder staan 7 stress management lessen. Sommige zullen waarschijnlijk wel voor je werken, sommigen misschien niet. Ik zou zeggen, probeer ze uit en blijf vooral doen wat werkt.

Stress management les #1: Beweeg

Beweging is uiterst belangrijk om je goed te voelen. Het helpt om te ontspannen en je goed te voelen. Tijdens sporten wordt endorfine aangemaakt, waardoor je je beter gaat voelen. Het streven is om minimaal drie keer per week minimaal een halfuur intensief te bewegen. Denk hierbij aan hardlopen, fitnessen, wielrennen of spinning. Als je liever gewoon een rondje loopt is dat ook goed, maar ga dan voor een uur beweging.

Stress management les #2: Sociale activiteiten

Lachen, plezier hebben en afspreken met vrienden helpt je om stress te verminderen. Als mensen hebben we behoefte aan empathie. We willen onderdeel van een groep zijn. We willen dat anderen ons begrijpen en er een connectie ontstaat. Dit doe je door plezier te hebben, door te lachen en vooral door je empathisch op te stellen. Sociale activiteiten zijn een manier om minder stress te ervaren.

Stress management les #3: Vermijd onnodige stress

Als het kan is vermijden van (onnodige) stress uiteraard een goede optie. Je kunt onnodige stres vermijden door nee te leren zeggen. Je kan negatieve personen in je leven vermijden. Of je verandert je omgeving, zo is het bijvoorbeeld niet altijd nodig om het nieuws te volgen. Het nieuws is vaak negatief of op een bepaalde manier beangstigend.

Stress management les #4: Pas je aan.

Soms kan je simpelweg de stressvolle situatie of gebeurtenis niet vermijden. In dit geval kun je het beste je gevoelens uiten. Wees helder en concreet. En indien het kan, wees bereid om een compromis aan te gaan. Als je het gevoel hebt dat je niet genoeg tijd hebt en teveel moet doen, leer dan beter je tijd te managen. Je kunt ook veranderen hoe je denkt over het probleem, plaats dingen in perspectief.

Stress management les #5: Eet gezond.

Een gezonde leefstijl draagt ook bij aan het verminderen van stress. Stop met roken, gebruik geen overmatig alcohol. Beperk de inname van koffie. Eet gezond, liefst slechts één keer per week fastfood. Zorg voor voldoende slaap, tussen de zeven en acht uur per nacht.

Stress management les #6: Accepteer.

Accepteer de dingen die je niet kunt wijzigen. Benader dingen positief. Wees dankbaar. Leer om te vergeven. Sommige dingen kun je simpelweg niet veranderen, leer dat te accepteren. We hebben dat allemaal, zo is het leven. Dat voelt eerst vaak slecht of negatief, maar zo hoeft het niet te zijn. Soms is het goed dat de dingen gebeuren zoals ze gebeuren. Zolang je maar weet dat je anderen dingen wel kunt beïnvloeden, jij bent in controle over jouw acties.

Stress management les #7: Speel of maak.

Speel elke dag een uur of maak elke dag iets. Doe iets waar je blij van wordt. Wees niet altijd te serieus. Spelen kun je in de breedste zin van het woord zien, een goed gesprek kan je ook zien als spelen, of een fitnesssessie met een kameraad. Het gaat erom dat je niet altijd maar serieus bezig bent. Doe iets leuks. Creëer iets nieuws. Wees creatief.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: