Voorkom hoofdpijn door stress in 5 stappen - StressPro

Voorkom hoofdpijn door stress in 5 stappen

hoofd-ijn-door-stress

Je hoofd voelt als een bouwplaats waar constant wordt geboord en gehamerd. Je voelt je slapen kloppen. Je hartslag lijkt wel een moker. Iedereen kent het wel; hoofdpijn door stress. Hoe kun je het beste omgaan met dit soort hoofdpijn?

Hoofdpijn door stress, ook wel spanningshoofdpijn genoemd, ontstaat veelal als reactie op een teveel aan stressoren in je omgeving. Als stress zich ophoopt gaat het zich uiteindelijk uiten in lichamelijke reacties.

Het lastige aan hoofdpijn door stress is dat je zelf niet zeker weet hoe de hoofdpijn ontstaan is. Er zijn vaak meerdere dingen of activiteiten waar je mogelijk hoofdpijn van zou kunnen krijgen.

Hoe herken je hoofdpijn door stress?

Dit type hoofdpijn kun je herkennen aan de plek waar de hoofdpijn voorkomt. Door opgebouwde spanning in de nek en het hoofd komt spanningshoofdpijn voor op verschillende plekken in de nek, hals en het gezicht.

Dit type hoofdpijn komt veelal voor op de volgende plekken:

  • In je nek aan aan de onderkant van je hoofd, aan de achterkant;
  • Achter één oog;
  • Achter je wenkbrauwen en onderkant van je voorhoofd en/of bij je kaakbeen.

De reden dat ik de plekken waar hoofdpijn voorkom zo beschrijf is omdat het daadwerkelijk voelt alsof de hoofdpijn achter een oog zit, of achter je kaakbeen. Dat lijkt de bron te zijn van de spanning en pijn op dat moment.

Ook is er nog een ander soort hoofdpijn, namelijk migraine. Dit type hoofdpijn kenmerkt zich door misselijkheid, je kunt moeilijker licht en/of geluid verdragen en soms wordt je zicht aangetast. Als je last hebt van migraine is de hoofdpijn vaak zo intens dat het voelt alsof je misselijk wordt van de pijn. Geen pretje dus..

Het is lastig om zeker te zijn van de oorzaak van je hoofdpijn. Eén van de meest voorkomende uitingen van hoofdpijn door stress is in de nek en achterkant van je hoofd. Als je daar veel spanning ervaart zul je merken dat je spieren strak staan en je houding gespannen is. Dit is een duidelijk teken van stress. Als je dit ervaart is de kans groot dat je hoofdpijn van het type spanningshoofdpijn is.

Wat kun je doen tegen hoofdpijn door stress?

Hoofdpijn door stress is erg vervelend. Helaas kan de pijn lang aanhouden, of frequent terugkeren. Gelukkig is in de meeste gevallen een paracetamol of ibuprofen voldoende om de hoofdpijn te verlichten. Als de hoofdpijn langer aanhoudt of frequent voorkomt is het raadzaam om de spanning in je lichaam te peilen. Hoe voelt je nek? Hoe voelen je schouders? Zijn ze ontspannen en kalm, of voelen ze gespannen, strak en hard aan? Probeer deze spieren zo goed mogelijk te ontspannen. Hoe meer ontspannen deze spieren zijn, des te kleiner de kans op hoofdpijn door stress.

Voorkomen is beter dan genezen

Het belangrijkste is om een aantal zaken anders te doen, zodat je spanningshoofdpijn kun voorkomen. Met deze eenvoudige stappen kun je ervoor zorgen dat spanningshoofdpijn minder vaak voorkomt.

1. Stel prioriteiten

Stress ontstaat vaak door het ontbreken van duidelijke prioriteiten. Je weet niet precies wat je van jezelf verwacht en wat anderen van je verwachten, dus ga je je druk maken om alles. Maar niemand kan alles goed doen, wat dan ook weer een bron van stress voor je wordt. Je gaat je druk maken, wilt alles doen en daardoor doe je de helft misschien niet zoals je zelf zou willen. Minder stress begint met het stellen van duidelijke prioriteiten. Vraag een gesprek aan met je leidinggevende en bespreek je doelstellingen en prioriteiten. Vaak creëert het veel rust als je weet wat anderen van je verwachten en wat je van jezelf verwacht. Wees realistisch, niemand kan alles doen.

2. Uit je gevoelens en emoties

Je zou het misschien niet snel verwachten, maar door het uiten van je gevoelens en emoties kun je stress voorkomen. Als je teveel negatieve emoties opkropt zul je daar vroeg of laat last van krijgen. Sommige mensen raken geprikkeld en snel geïrriteerd als ze hun emoties voor zichzelf houden. Anderen raken juist gestrest door het ophopen van negatieve emoties. En weet je, mensen die af en toe vloeken komen betrouwbaar over.. Dus wees jezelf en laat anderen weten hoe je je voelt. Niet dat ik nu voorstander bent van vloekend op kantoor zitten. Ook het tegenovergestelde is waar; je moet positieve emoties ook niet voor jezelf houden. Als je een positief gevoel deelt met een ander versterkt de positieve emotie waardoor je je nog beter voelt. Win-win.

3. Wees assertief

Dit sluit mooi aan bij het vorige punt. Het is gebleken dat assertieve mensen minder last hebben van stress. Ze komen voor zichzelf op en geven duidelijk grenzen aan. Vind je het lastig om ‘nee’ te zeggen? Oefen eerst met kleine dingen en probeer dan eens wat vaker nee te zeggen op kantoor.

4. Perfect bestaat niet

Perfectionisme is een andere oorzaak van stress. Doordat je iets zo goed mogelijk wilt doen ga je je druk maken omdat het huidige resultaat nog niet is zoals je wilt. Vaak heeft dit als gevolg dat je uitstelgedrag gaat tonen, omdat je bang bent om te falen, dus begin je helemaal niet. Met als gevolg, je raadt het al, nog meer stress. Probeer eens wat minder van jezelf te vragen. Niemand is perfect.

5. Ga sporten

Het is bewezen dat je van sporten gelukkiger kunt worden. Door te bewegen komen er endorfine vrij, deze neurotransmitter werkt als pijnstiller en zorgt ervoor dat je je gelukkig voelt. Dit stofje kennen we ook wel van de “flow” ervaring. De tijd lijkt dan sneller te gaan, je wordt uitgedaagd en je gaat helemaal op in wat je aan het doen bent. Als je regelmatig last hebt van hoofdpijn door stress is het aan te raden om een aantal keer per week te sporten. Hardlopen en fietsen tellen ook mee.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: