Ken jij deze gevolgen van stress al? - StressPro

Ken jij deze gevolgen van stress al?

gevolgen-van-stress

Je voelt je opgebrand en uitgeblust. Je zit thuis en kan niet meer aan werk denken. De burn-out is één van de meest schadelijkste gevolgen van stress. Ken je ook de andere, schadelijke gevolgen van stress al?

Welke gevolgen van stress zijn er?

De gevolgen van stress zijn op te delen in twee categorieen. Er bestaan lichamelijke gevolgen en psychische gevolgen van stress. Beiden zijn geen pretje en zowel de lichamelijke als psychische gevolgen kunnen een erg nare afloop hebben.

Lichamelijke gevolgen

Er zijn diverse lichamelijke gevolgen van stress. Afhankelijk van je mate van stressbestendigheid zul je sommige gevolgen wel of niet hebben.

  • Hartkloppingen. Wanneer je leidt aan stress herken je vast de symptomen van hartkloppingen. Je voelt je hart als een razende tekeer gaan. Je lichaam verkeerd in een “vlucht of vecht”-modus en daardoor pompt je hart bloed richting je spieren, zodat je kunt vechten of vluchten. Maar op kantoor zijn er weinig problemen waarbij vechten of vluchten een uitkomst biedt.
  • Oorsuizen. Een ander lichamelijk gevolg van stress zijn oorsuizen, de medische term is tinnitus. Oorsuizen wordt ook wel piepstress genoemd. Oorsuizen is een veel voorkomend gevolg van stress. Het suizen zelf wordt gecreëerd door je hersenen, die produceren dit geluid door een teveel aan stresshormonen. Helaas kun je weinig doen om oorsuizen te verminderen.
  • Hoofdpijn. Hoofdpijn door stress, ook wel spanningshoofdpijn genoemd, is een ander veelvoorkomend gevolg van stress. Het beste kun je een paracetamol innemen om de hoofdpijn te verlichten. Dit neemt uiteraard niet door oorzaak van de stress weg. Vaak gaat deze hoofdpijn gepaard met spanning in de nek en schouders.
  • Stijve spieren. Als je last hebt van stress moet je eens aan je nek en schouders voelen. Je zult merken dat deze waarschijnlijk stijf aanvoelen. De opgebouwde spanning is zich gaan opkroppen in deze delen van je lichaam. Vaak zorgt de spierstijfheid ervoor dat je uiteindelijk hoofdpijn zult krijgen. Je kunt proberen je houding te veranderen om de spierstijfheid iets tegen te gaan, maar het beste is om de oorzaak van je stress aan te pakken.
  • Verhoogde bloeddruk. Eén van de dingen die stress zo gevaarlijk maakt is de verhoogde bloeddruk die ontstaat als gevolg van teveel stress. Af en toe een verhoogde bloeddruk kan niet heel veel kwaad. Maar als je vaak last hebt van stress en dus vaak een verhoogde bloeddruk hebt wordt dit wel een probleem. Het aanpakken van de oorzaak van de stress is het beste om je bloeddruk weer te verlagen. Tenzij het probleem aanhoudt, dan is het aan te raden om een arts in te schakelen. Dit is niet iets wat je voor jezelf wilt houden, je moet er wat aan doen voor het te laat is.
  • Maagklachten. Onze maag is erg gevoelig voor stress. Als je maag van streek is kan dit een teken zijn dat je last hebt van stress. Soms heb je nog eerder maagklachten dan dat je zelf doorhebt dat je teveel stress hebt.
  • Slapeloosheid. Een erg naar gevolg van stress is slapeloosheid. Wie heeft er niet piekert wakker gelegen om vervolgens een groot deel van de nacht naar het plafond te staren? Slapeloosheid is erg vervelend omdat het voelt alsof je er zo weinig aan kan doen. Hoe erg je ook je best doet om in slaap te vallen, hoe meer je brein bezig is met het feit dat je je concentreert op je slapeloosheid, met dus een ave rechts gevolg. Ontspanningsoefeningen kunnen helpen om jezelf wat rustiger te maken. Denk hierbij aan ademhalingsoefeningen. Zelfs een korte, 10 minuten durende sessie van meditatie kan helpen.

Er zijn nog meer fysieke gevolgen van stress, zoals zweten, de neiging veel te moeten plassen, paniekaanvallen, hyperventilatie, troebel zicht, druk op de borst en trillen.

Psychische gevolgen

Naast de fysieke gevolgen kent stress ook een aantal psychische gevolgen. Zoals je weet is burn-out daar niet de minste van. Maar er zijn nog meer gevolgen.

  • Rusteloosheid. Mensen die elke dag gebukt gaan onder de stress voelen zich vaak rusteloos of opgejaagd. Ze hebben het idee dat er nog van alles moet gebeuren en eigenlijk dat de die dingen nu zouden moeten doen. Ze voelen zich gehaast en hebben het idee om geleefd te worden. Het is erg lastig om dit patroon te verbreken, maar het is mogelijk.
  • Nervositeit. Eén van de gevolgen van stress is de toename van nervositeit. Sommige mensen zijn van nature wat meer nerveus dan anderen. Door stress kan iedereen wat meer nerveus worden. Bij sommige personen slaat de nervositeit om in prikkelbaarheid en irritatie. Dit type mens krijgt een kort lontje door een teveel aan stress.
  • Destructieve gewoontes. Door stress kunnen mensen zich destructief gaan gedragen. Overmatig alcohol gebruik is een voorbeeld van zo’n destructieve gewoonte.
  • Overspannen. Men kan overspannen thuis komen te zitten als de oorzaken van stress niet worden behandeld. Overspannen zijn en een burn-out hebben zijn twee verschillende dingen. Wel is het zo dat de symptomen enigszins overlappen. Overspannenheid kenmerkt zich door een grote mate van vermoeidheid, slapeloosheid, concentratieproblemen, prikkelbaarheid, vergeetactig worden en depressiviteit.
  • Burnout. Stress kan uiteindelijk zorgen voor een burn-out. Dit wil je koste wat het kost voorkomen. Als je met een burn-out thuis komt te zitten zul je merken dat je chaotisch denkt en handelt, je bent emotioneel uitgeput, je hebt last van slaapproblemen, je hebt nek- en/of hoofdpijn, je hebt een verminderde eetlust, minder zin in seks en je geniet minder van het leven. Een burn-out is een serieus probleem, waarbij vrijwel altijd een arts ingeschakeld dient te worden. Het beste is om stress tijdig bij jezelf te herkennen en te werken aan het behandelen van de oorzaken van stress. Loop niet te lang met opgehoopte stress rond.
  • Depressie. Teveel stress kan leiden tot een depressie, die soms gepaard gaat met overspannenheid. Mensen met een depressie genieten niet meer van het leven en zitten in de put. Het is erg lastig om een depressie te verhelpen en daarnaast ook nog stress te verminderen, om van je overspannenheid af te komen. Ook hier geldt dat voorkomen beter is dan genezen. Als je veel last hebt van stress, zoek hup voordat het te laat is.

Wat je zelf kunt doen tegen stress

De gevolgen van stress kunnen nare, langdurige effecten op je leven hebben. Dit wil je ten alle tijden voorkomen. Er zijn een aantal dingen die je zelf kunt doen om stress te verminderen. Je kunt bijvoorbeeld leren om beter om te gaan met stress, je kunt diverse mindfulness en ontspanningsoefeningen doen om jezelf beter te beheersen.

Om stress aan te pakken is het van belang om te onderzoeken wat nou de grootste oorzaken van stress zijn. Dit onderwerp is te uitgebreid om hier kort toe te lichten. Zodoende zal ik hier een eigen artikel over schrijven. De link naar het artikel zal ik hier toevoegen.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: