Burn out en werken: wanneer ga je weer aan de slag? - StressPro

Burn out en werken: wanneer ga je weer aan de slag?

Wanneer ga je weer aan het werk na een burn-out? In dit artikel over burn out en werken deel ik alle ins en outs. Lees hier wanneer je weer kan werken en wat je kan doen om je herstel te bevorderen. 

In het kort, wat is een burn-out?

In het artikel ‘Alles over burn-out’ heb ik hier al uitvoerig over geschreven. Desondanks wil ik even kort benoemen wat een burn-out is en welke symptomen erbij horen.

Burn-out is de term die in de psychologie wordt gebruikt voor iemand die geen energie of motivatie meer heeft. De persoon is als het ware opgebrand of uitgeblust.

Een burn-out ontstaat als je lange tijd meer vraagt van jezelf dan je aankunt. Je draaglast en draagkracht komen niet met elkaar overeen. Je raakt mentaal en fysiek uitgeput als gevolg. Er wordt elke dag meer energie gebruikt dan dat je terugkrijgt.

Mensen met een burn-out krijgen weinig meer gedaan. De motivatie en energie om dingen te ondernemen ontbreekt. Zowel het gedrag als denken zijn chaotisch en soms onsamenhangend. Sommige mensen belanden door hun burn-out in een depressie.

TIP: Direct inzicht in de meest gevaarlijke stress-symptomen? Download dan gratis mijn eBook Het Grote Stress Handboek en pak je stress direct aan.

Burn-out symptomen

Enkele symptomen van burn-out zijn:

  • Lage eigenwaarde,
  • Afstand nemen van alles en iedereen,
  • Emotioneel uitgeput voelen,
  • Moeite met concentreren,
  • Moeite met keuzes maken en last van besluiteloosheid,
  • Uitstelgedrag vertonen
  • Moeite met geheugen,
  • Opgejaagd gevoel,
  • Nergens zin in,
  • Niet meer kunnen genieten van het leven.

Hoe ontstaat een burn-out

Een burn-out ontstaat wanneer je langere tijd onder enorme spanning staat. Je gebruikt elke dag meer energie dan dat je krijgt.

burn-out en energie slurpers

De volgende situaties zijn erg kenmerkend, ze leveren veel stress op. Als je hier lang onder gebukt gaat kan dit leiden tot een burn-out.

  • Je legt de lat enorm hoog voor jezelf. Jouw perfectionisme creëert veel spanning bij jezelf.
  • Je voelt je op het werk onbegrepen en niet gehoord, daar erger je jezelf aan.
  • Je neemt geen pauzes. Je gaat door met iets tot het af is. Hoe lang het ook moge duren.
  • Je ziet jezelf als een soort superman en denkt dat je alles zelf kunt. Je denkt dat je heel de wereld aankan.

Bovengenoemde situaties zijn typische voorbeelden van hoe een burn-out kan ontstaan. Burn-out lijkt voor grote mate werkgerelateerd, maar ook factoren uit je privé leven kunnen ervoor zorgen dat je jouw spanning niet kwijt kunt. Als het thuis niet mee zit en op kantoor ervaar je stress is dit niet bevorderlijk voor jouw ontspanning.

TIP: Heb je moeite met ontspanning? Download mijn eBook gratis en ontdek handige oefeningen om tot ontspanning te komen.

Burn out en werken: wanneer mag ik weer aan de slag?

Van alle werkgerelateerde psychische klachten duurt burn-out het langst. Herstellen van een burn-out duurt gemiddeld 3 tot 12 maanden. Sommige mensen met een burn-out hebben jaren nodig om weer volledig te herstellen. Het duurt bij hen een enorme tijd, soms zelfs jaren, voordat zij weer normaal kunnen functioneren. Dit kan erg lastig te begrijpen zijn voor de omgeving, er lijkt immers niks meer mis.

Zoals blijkt verderop in dit artikel is het uitermate belangrijk om de tijd te nemen om te herstellen. Als je de kans op een terugval wilt verminderen, gun je jezelf ruim de tijd om te herstellen.

Hoe groot is de kans op een terugval?

Een terugval gedurende het herstelproces is niet vreemd. Ik heb geen exacte cijfers kunnen vinden, maar het aantal mensen dat een terugval Biologisch gezien schakelt je lichaam op den duur van de ‘actieve modus’ weer naar ‘herstel modus’. Je zult dus merken dat je op den duur weer wat meer energie hebt. Maar vergelijk het met lang rood staan bij een bank. Je hebt al maanden geld geleend en op den duur ontvang je weer een paar euro’s. Je denkt bij jezelf “Yes, nu ben ik rijk” en geeft gelijk het geld uit. Je hervonden energie is dan van korte duur. Wees hier dus alert op. Je zult je op sommige dagen best energiek kunnen voelen, maar dat is geen reden om gelijk weer van alles te ondernemen.

Meer energie en burn-out

Als je eenmaal herstelt bent van je burn-out is het de kunst om je nieuwe ‘ik’ vast te houden. Stel, je burn-out ontstond doordat je tegen alles en iedereen ‘ja’ zei als zij wat vroegen. Drie keer raden wat er gebeurd zodra jij weer aan het werk gaat? Iedereen gaat van alles aan je vragen en zij verwachten nog steeds dat je overal ‘ja’ tegen zegt. Mensen langzaam laten wennen aan de veranderde jij is een grote uitdaging.

Factoren die burn-out herstel vertragen

Zoals je snapt is het lastiger om van een burn-out te herstellen als je in een drukke omgeving leeft met veel prikkels. Dit kan zorgen voor mentale overbelasting. Rust en regelmaat zijn essentieel.

Daarnaast is het belangrijk om fysiek kleine stappen te nemen, ook fysieke overbelasting is namelijk niet bevorderlijk voor jouw herstel. Het is gezond om te lopen en wat te sporten, maar als je in één keer te hard van stapel gaat zal dit juist een tegenovergesteld effect hebben.

Vanzelfsprekend zijn stressoren niet bevorderlijk voor je herstel. Als je nog met regelmaat wordt blootgesteld aan een grote mate van stress zal je burn-out niet verdwijnen.

Burn-out herstel bevorderen

Er zijn wel een aantal dingen die je in acht kunt nemen om jouw herstel te bevorderen. Al moet ik eerlijk zeggen, echt het proces versnellen is niet mogelijk. Gun jezelf de tijd. Niemand is erbij gebaat dat je niet herstelt van je burn-out of dat je een terugval meemaakt.

Neem de tijd

Doe de dingen niet overhaast. Weet dat het gemiddeld 3 maanden tot een jaar duurt om te herstellen. En sommige mensen zijn ook dan nog niet volledig herstelt. Verwacht dit dan ook niet van jezelf.

Bouw het rustig weer op

Neem kleine stappen. Bouw je leven weer rustig op. Ook als je op een dag wat meer energie hebt is het verstandig om niet gelijk te hard van stapel te lopen. Neem kleine stappen en voorkom daarmee mentale en fysieke overbelasting.

Maak duidelijke afspraken en stem verwachtingen af

Voor de mensen in je omgeving zal jouw burn-out lastig te begrijpen zijn. Nog lastiger is het dat zij waarschijnlijk dezelfde verwachtingen zijn blijven houden van jou. Als jij altijd een harder werker was zullen zij verwachten dat je nog steeds 60 uur per week werkt. Duidelijke afspraken en het afstemmen van verwachtingen zijn cruciaal. Logischerwijs zal je baas zo snel mogelijk weer willen dat je al je uren vult. Luister goed naar je lichaam en beslis zelf waar je aantoe bent.

Download gratis: Het Grote Stress Handboek

Wil je serieus aan de slag met het verminderen van stress in jouw leven?

Download dan nu Het Grote Stress Handboek – helemaal gratis!

Dit digitale boek zit vol theorie, tips en oefeningen waarmee je vandaag al aan de slag kan om je leven een stuk mooier en minder gestrest te maken.

Bronnen

Website: GGZnieuws.nl

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: