7 Anti Stress Tips Voor Een Rijk Leven - StressPro

7 anti-stress tips voor een rijk leven

beste-anti-stress-tips

Soms zou je willen dat er zoiets bestaat als ‘ínstant stress killers’. Helaas heb ik die niet voor je. Wat ik wel heb zijn 7 anti-stress tips voor een rijk, gebalanceerd leven. 

Deze simpele anti-stress tips kan je meteen in de praktijk brengen. Met deze tips leef je een rijk leven, zonder teveel stress.

1.   Pak af en toe een moment voor jezelf.

Probeer elke dag een moment voor jezelf te pakken. Dit is belangrijk om te kunnen ontspannen en om innerlijk tot rust te komen. Soms is het goed en fijn om met je partner of vrienden wat te doen. Maar soms is het ook heel erg goed om juist even alleen te zijn. Maak een wandeling, bezoek de sportschool of lees een goed boek. Het beste is om elke dag even een moment te pakken om weer op te laden. Als dat niet gaat probeer dan in ieder geval elke week een herstelmoment in te plannen.

2.   Wees niet te streng voor jezelf

Perfectionisme en hoge eisen zijn veroorzakers van stress. Wees vooral niet te streng voor jezelf. Perfectie bestaat niet. Wat ik perfect vind, vind jij misschien maar matig. Leg de lat niet te hoog.

Je hebt niet altijd invloed op de eindresultaten. Waar je wel invloed op hebt is de moeite die je in iets stopt. Als je streng wilt zijn voor jezelf reken jezelf dan af op je moeite, en niet op je resultaten.

3.   Geef duidelijk je grenzen aan

Assertieve mensen zijn over het algemeen gelukkiger dan niet-assertieve mensen. Doordat ze duidelijk hun grenzen aangeven voelen ze zich prettiger. Men weet waar ze aan toe zijn, de grenzen zijn duidelijk. Waar liggen jouw grenzen?

Weet dat je best eens ‘nee’ mag zeggen. Het standaardantwoord van de wereld is ‘ja’, het is aan jou om jou of af en toe ‘nee’ te zeggen.

Heb je moeite met assertief handelen? Oefen dan met mensen die je vertrouwd en goed kent. Kun je in hun bijzijn assertief zijn? Goed, probeer dan ook eens af en toe wat je geleerd heb op je werk of bij anderen.

4.   Doe waar jij je goed bij voelt

Vaak wordt je gelukkig als je doet waar je goed in bent. Want dit zijn vaak ook de dingen die we leuk vinden. Doe dus vooral waar jij je goed bij voelt. Lukt dat niet altijd? Het zal je verrassen hoeveel dingen je aan anderen kan vragen. Vrienden, familie en collega’s helpen je vaak erg graag. En misschien vinden zij het juist leuk om bepaalde dingen wel te doen. Iedereen heeft zijn passies en specialiteiten.

De volgende keer dat je iets moet doen waar je niet goed in bent of wat je niet leuk vindt, vraag het dan aan een ander. Je merkt vanzelf of diegene het wel of niet wilt doen. Misschien helpt die ander jou graag uit de brand of is hetgeen dat je vraagt wel zijn of haar specialiteit. Dat is nou echt win-win.

5.   Deel je emoties

Het opkroppen van emoties is ongezond en zelfs schadelijk. Vroeg of laat komen alle opgekropte spanningen er uit. Deel je emoties. Niet alleen bij mensen die je vertrouwd en goed kent, maar ook bij anderen. Je mag best eens laten zien dat je ergens van baalt of ergens boos om bent. Zoals je hebt geleerd (tip nummer 3) is het juist goed om je grenzen aan te geven. Als je emoties hoog oplopen is er blijkbaar ergens iets dat niet past bij hoe je je wilt voelen. Het is oké om dat te delen met anderen.

6.   Schrijf je gedachten op

Problemen leiden tot stress en stress leidt tot veel tobben en piekeren. Wil je je gedachten op de handrem zetten? Pak dan pen en papier en schrijf je zorgen van je af. Door je problemen en angsten op papier te zetten kan je ze ontkrachten. Ga er eens goed voor zitten en neem de tijd om al je angsten te benoemen. Je zult zien, je voelt je nadien stukken beter.

7.   Beweeg

Beweging is dé oplossing. Bewegen helpt met de bloedsomloop, het afvoeren van afvalstoffen, het aanmaken van gelukstoffen en veel meer. Zeker als je erg vermoeid bent na een moeizame dag op het werk is het goed om even de hardloopschoenen aan te trekken en een rondje te rennen. Je kan dan je hoofd leegmaken en even alles van je afzetten.

Zelf houd ik ervan om de sportschool te bezoeken na een drukke dag op kantoor. Ik heb geen fysiek zwaar werk, dus is het juist des te fijner om fysiek bezig te zijn na een mentaal inspannende werkdag.

 

Welke van deze anti stress tips vind jij het beste? Laat het weten in de reacties hieronder.

    Sander

    Sander Touw | StressPro Als lifecoach en ondernemer weet ik wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verbeteren van jouw leven. | GRATIS EBOOK |

    Click Here to Leave a Comment Below

    Leave a Comment: