Het verschil tussen acute en chronische stress - StressPro

Het verschil tussen acute en chronische stress

Acute stress en chronische stress

Wat is nou precies acute stress? Wat is het verschil met chronische stress? En, welke vorm van stress is gevaarlijker? Dat – en meer – leer je in het artikel van vandaag. 

Acute stress versus chronische stress

Heb je weleens gehoord van acute stress? Of ben je misschien juist bekend met chronische stress?

Er zit namelijk niet zozeer een verschil in de symptomen, maar wel qua frequentie. In onderstaande video leg ik beknopt uit wat het verschil is:

Wat gebeurt er bij acute stress?

Acute stress komt veelal voor in de natuur. Denk maar aan een dier dat moet vluchten van een jager, of juist de jager die zijn prooi moet vangen omdat hij anders verhongert. Acute stress is een overlevingsmechanisme. Het zorgt voor meer energie en alertheid. Voor wilde dieren is dit dus een handig systeem voor nét dat beetje extra overlevingskans.

In mijn artikel over de stressrespons leg ik uit wat er precies gebeurd in het lichaam. Ik raad je aan dit artikel ook even door te nemen, dat geeft net wat extra achtergrond informatie.

Waar het op neer komt is het volgende, acute stress helpt om te vechten tegen gevaar of ervan weg te vluchten. Zeker in de natuur is dat handig en vaak zelfs nodig. Maar hoe zit dat bij mensen? is er – in onze Westerse wereld – nog veel gevaar waar we tegen moeten vechten of van moeten vluchten?

Stress als modern overlevingsmechanisme

De stressrespons – vechten of vluchten – is niet altijd gepast en functioneel. Soms heb je er als mens niks aan. Denk maar aan opzien tegen een presentatie. Eerst zit je ontspannen en dan wordt je opeens naar voren geroepen. Dit kan acute stress creëren. Maar is er iets om tegen te vechten, of van te vluchten? Je ontkomt niet aan de presentatie die je moet geven.

De stressrespons van het menselijk lichaam is in dit geval niet functioneel, het helpt niet.

Als het ingebeelde ‘gevaar’ is geweken keert het lichaam na acute stress weer terug in een fase van herstel. De hormonen komen weer in balans, de ademhaling wordt weer dieper, je bloedvaten zullen weer wijder worden en de processen – zoals het immuunsysteem en de spijsvertering – worden weer in werking gezet.

Wil je tijdig stress-symptomen leren herkennen? Start hier, download Het Grote Stress Handboek en leer hoe je jouw stress onder controle krijgt.

Ontstaan van acute stress

Acute stress ontstaat door specifieke gebeurtenissen of situaties, waarbij we in aanraking komen met iets dat we nog niet kennen, of een bedreiging voor het ‘ego’ (je zelfbeeld) of waardoor je het gevoel hebt de controle te verliezen.

Hoe zit dat met chronische stress?

Chronische stress is wat dat betreft wat anders. chronische stress is eigenlijk hetzelfde als acute stress, maar dan vaker of duurt het langer. Je lichaam blijft als het ware in die “vecht of vlucht”-reactie hangen.

Wat er gebeurt in het lichaam?

Je immuunsysteem wordt op een lager pitje gezet. Het heeft namelijk weinig zin om te vechten tegen virussen en ziektes, zolang er levensbedreigend gevaar dreigt. Als het lichaam niet overleeft, is er ook geen reden om tegen virussen te vechten. Hetzelfde geldt voor de spijsvertering. Eten verteren is zinloos als je dit ‘gevaar’ niet overleeft. Veel van de energie die normaal gebruikt zou worden om virussen te bestrijden of voedsel te verteren, gaat naar de spieren. Zodat je effectiever kunt vechten of vluchten.

Als je dus lange periodes last hebt van stress kan dit je vatbaarder maken voor ziektes, maar ook kun je problemen met de darmen krijgen. Niet voor niets is het prikkelbaar darm syndroom een veelvoorkomend probleem bij mensen die veel last van stress hebben.

chronische stress gevaarlijk

Daarnaast kan chronische stress zorgen voor hartklachten. Door de frequente en aanhoudende vernauwing van de bloedvaten komt er meer spanning te staan op het hart. Het bloed wordt namelijk harder terug gepompt naar het hart, waardoor het hart best een klap krijgt. Gelukkig kan het hart hiermee omgaan, het wordt sterker naarmate er meer van gevraagd wordt. Maar daar is ook meer zuurstof voor nodig. Zodra er niet meer voldoende zuurstof voor het hart is spreek je van een hartstilstand.

Het gevaar van chronische stress

Chronische stress zorgt voor slijtage in het lichaam. De bloedvaten kunnen na verloop van tijd worden beschadigd, het lichaam wordt vatbaarder voor ziektes en je kan problemen met je maag krijgen. Maar dat is nog niet alles. Chronische stress wordt ook in verband gebracht met:

  • Hartziektes
  • Verhoogde bloeddruk
  • Hoog cholesterol
  • Depressie

Psychologisch gezien kan chronische stress angststoornissen, depressie en burn-out veroorzaken. Het is daarom van groot belang om tijdig stress-signalen te herkennen, zodat je tijdig kan ingrijpen voor het te laat is.

Het ontstaan van chronische stress

Er ontstaan problemen zodra we met grote regelmaat – en voor langere periode – worden blootgesteld aan stressoren (oorzaken van stress). Wanneer dit gebeurd merk je vroeg of laat de effecten van chronische stress op het lichaam.

Je lichaam blijft namelijk in de ‘vecht of vlucht’-reactie hangen. Het is in constante paraatheid en brengt daarmee de rest van het lichaam uit balans. Het lichaam is alleen nog maar bezig met overleven, niet met groeien en herstellen.

Omgaan met stress in je leven

Iedereen heeft af en toe stress. Als het gaat om acute stress is het niet altijd fijn, maar je lichaam kan er goed mee omgaan. Chronische stress daarentegen is een ander verhaal. Je wilt chronische stress zo veel mogelijk uit je leven bannen. Dit kan je doen door stress-signalen te leren herkennen. Als je merkt dat je gedurende een langere periode meer gespannen bent, is het tijd voor verandering.

Tip: Loop niet te lang rond met stress! Download gratis Het Grote Stress Handboek en overwin je stress.

stressbestendig en sterk tegen stress

Een stresscoach kan je helpen om in te zien welke automatismen en gedachten ten grondslag liggen aan jouw stress. Ook kan iemand met ervaring je op de stress-symptomen wijzen. Mensen die langere tijd last hebben van stress, zijn veelal gewend geraakt aan de symptomen. Iemand ‘van buitenaf’ kan wel deze symptomen herkennen en handvatten, tips en oefeningen aanreiken.

Wil jij leren leven met minder stress?
Bekijk de voordelen van online stress coaching.

Sander Touw | StressPro

Sander Touw | StressPro Als Stress Coach weet ik als geen ander wat stress met je kan doen. Het is dan ook mijn doel om mensen te begeleiden naar een gelukkiger, minder gestrest leven. Door middel van deze website en online coaching wil ik je helpen met het verminderen van jouw stressgerelateerde klachten. | GRATIS EBOOK |

Click Here to Leave a Comment Below

Leave a Comment: